SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practice in Alternative Pre-School Facilities with Seminar - OPB03N505A
Title: Praxe v alternativním zařízení se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPB03N603A
Annotation -
The course integrates students' pedagogical practice in alternative settings with reflective seminars aimed at acquiring knowledge about alternative and innovative programmes and their reflection in the context of practice. The course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts that are applied in preschool education in the Czech Republic and abroad. Students will learn the basic principles, common and different elements of the concepts. As part of the course, students will complete a one-week placement in a preschool institution of their choice with an alternative or innovative programme - the course will give students an insight into the current functioning of preschool institutions that implement these concepts in practice. Students can also do a week-long placement in a pre-school with an alternative or innovative programme abroad (e.g. as part of a study placement, ERASMUS placement or other types of student/teacher mobility).
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Aim of the course - Czech

Student je uveden do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Student se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Student absolvuje týdenní praxi a v rámci ní získá praktické zkušenosti s vybraným alternativním či inovativním pedagogickým konceptem.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Rozsah předmětu: 4 kredity.

Konktatní výuka: 24 hodin

Praxe: 30 hodin

Příprava na praxi: 10 hodin

Příprava na test: 28 hodin

Zpracování seminární práce: 28 hodin

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury k alternativním směrům atd.) a po stránce praktické ( zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu).

A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 0 hodin

B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin

C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zápočtu:

  • Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce (viz pokyn získaný na 1. setkání).
  • Odevzdání seminární práce: Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu  pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem zpracovaná ve skupinách (odevzdání do Moodle viz pokyn získaný na 1. setkání) (rozsah 8 hodin práce studenta).
  • Test ze znalostí alternativních a inovativních programů komplementárně doplňující obsahy seminární práce (rozsah 10 hodin přípravy studenta na konci semestru a samostudium v půrběhu semestru).
  • Aktivní účast na seminářích (min. 80 %), účast na praxi (100 %).
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Literature - Czech

BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansätze : Situationsansatz, Reggio-Padagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661

FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574

GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8.

LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7.

MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Překlad Vladimíra Henelová. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2.

RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.

RÁDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999

SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (26.01.2020)
Syllabus - Czech

Témata:
1) Shrnutí poznatků k alternativním a inovativním pedagogickým programům v 20. a 21. století.
2) Montessori pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
3) Waldorfská pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
4) Lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR.
5) Pedagogika Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR.
6) Situační přístup (Situationsansatz) jako podnět pro otevření předškolního zařízení.
7) Pedagogika Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku.
8) Vzdělávací program Začít spolu a předškolní vzdělávání.
9) Mateřská škola podporující zdraví.
10) Průběžně ve vztahu k vybranému programu: prezentace a reflexe zkušeností studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností studentů; reflexe teorie a praxe alternativních směrů.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8731 (heslo získají studenti na 1. setkání).

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Learning outcomes - Czech
  • Student formuluje základní přincipy alternativních a inovativních pedagogických programů v 20. a 21. století.
  • Student popíše vývoj alternativních a inovativních pedagogických programů v 20. a 21. století.
  • Student porovná shodné a odlišné aspekty v alternativních a inovativních pedagogických programech v 20. a 21. století.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí Montessori pedagogiky a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí Waldorfské pedagogiky a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR.
  • Student charakterizuje základní principy a specifika pedagogiky Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR.
  • Student charakterizuje základní principy Situačního přístupu (Situationsansatz) jako příkladu pro otevřenou pedagogickou koncepci v předškolním zařízení.
  • Student charakterizuje základní principy pedagogiky Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí vzdělávacího programu Začít spolu v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí pedagogiky v Mateřské škole podporující zdraví.
  • Student prezentuje a hodnotí zkušeností své i ostatních studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností ze studia.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html