|
|
|
||
Kurz obsahově navazuje na předešlé praxe. Jedná se o dvoutýdenní pedagogickou praxi ve fakultních mateřských školách (10 dní praxe je rozděleno do klinických dnů v průběhu semestru). Cílem praxe je dále rozvíjet své profesní kompetence a připravovat se na plnění role učitelky v mateřské škole. Studenti vykonávají asistentské činnosti, pomáhají fakultní učitelce s přípravou realizací, reflexí a dalším plánováním pedagogické práce a přebírají vybrané úkoly v organizaci, přípravě a realizaci činností s dětmi. S fakultní učitelkou následně provádí reflexi a sebereflexi. Studenti pokračují ve vedení profesního portfolia. Cílem praxe je také umožnit studentům reflexi teoretických témat z kurzu Teorie a didaktika předškolní výchovy II, a tak cíleně provazovat jejich praktickou zkušenost s teoretickými poznatky. Studenti se proto v průběhu praxe zaměřují v rámci pozorování i vlastní asistentské pedagogické práce na témata:
1) Respektování potřeb dítěte a individualizace pedagogické práce.
2) Hra dítěte.
3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací.
4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty.
5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni.
6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.
7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe.
Kurz vyučuje Mgr. Zdeňka Lodlová (zdenka.lodlova@gmail.com). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Cílem praxe je dále rozvíjet své profesní kompetence a připravovat se na plnění role učitelky v mateřské škole. Studenti pokračují ve vedení profesního portfolia. Cílem praxe je také umožnit studentům reflexi teoretických témat z kurzu Teorie a didaktika předškolní výchovy II, a tak cíleně provazovat jejich praktickou zkušenost s teoretickými poznatky. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 4 ECTS odpovídají: 100 až 120 hodinám práce studenta - cca 60 hodin přímé pedagogické práce v FMŠ, kam je student přidělen (praxe se realizuje v klinických půldnech - pátky, min. 8:00-12:00/12:30) - 12 hodin reflektivní seminář - cca 10-20 hodin příprava na pedagogickou práci, reflexe s fakultní učitelkou - 18 hodin příprava na reklektivní seminář a plnění úkolů v Moodle Kurz vyučuje Mgr. Zdeňka Lodlová (zdenka.lodlova@gmail.com). A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 30 hodin B. student/ti stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 10 hodin
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem. Pro jeho splnění je třeba: - 100% účast na praxi v rozsahu 10 dopolední v FMŠ - splnění úkolů v Moodle ve stanoveném termínu - 80% docházka na reflektivní seminář. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Témata: 1) Respektování potřeb dítěte. 2) Individualizace pedagogické práce. 3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací. 4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty. 5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni. 6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí. 7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.08.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=8712 (heslo získají studenti na prvním setkání či emailem od vyučující). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
1) Student při plánování a vlastní pedagogické práci s dětmi reflektuje a respektuje jejich aktuální zájmy a potřeby. 2) Student individualizuje při vlastní pedagogické práci. 3) Student volí a využívá vhodné metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací (v návaznosti na konzultace s PU). 4) Student reflektuje a formuluje principy plánování a přípravy tematických bloků/projektů, situační učení a projekty. Navrhne dílčí vzdělávací činnosti (mikrovýstupy) ve vztahu k vílům a obsahům v dané třídě praxe. 5) Student popíše vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP a vysvětlí tvorbu dokumentů třídní úrovni. Vytvoří dílčí části přípravy na mikrovýstupy, alternuje jejich podobu v návaznosti na konzultaci s PU. 6) Student vysvětlí plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí. Student využívá dané principy ve vlastní práci (na základní úrovni, v návaznosti na konzultaci s PU). 7) Student reflektuje svou pedagogickou činnost. Formuluje oblasti svého dalšího rozvoje ve spolupráci s PU a vyučujícím praxe. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|