SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introductory teaching practice with seminar - OPB03N108A
Title: Pedagogická praxe úvodní se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 65 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zdeňka Lodlová
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Mgr. MgA. Anna Waloschková
Is pre-requisite for: OPB03N207A
Is interchangeable with: OKB03N108A
Annotation -
Introductory motivational practice introduces students to the issues of pedagogical work with preschool children. Students are introduced to the environment, organization, staff and equipment of the kindergarten, the administrative side of teaching practice, the needs of preschool children and the workload of teachers. Hospitalization activities and minor assisting activities are the core activities of this internship. Students learn to establish contact with children, observe and analyze both the teacher's work and the children's activities. The course includes a one-week teaching practice in the faculty kindergarten. Students perform tasks assigned by the practice supervisor and the faculty teacher. Students establish their teaching portfolio, which will be used to document their practice, professional development and growth
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem je prohloubení zájmu studujících o obor, uvedení do problematiky předškolního vzdělávání, seznámení se s prostředím, provozem a organizací vzdělávání v MŠ. 

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury, Rámcového vzdělávacího programu pro předkšolní vzdělávání atd.) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultní učitelky na FMŠ v rámci týdne praxe, zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu, např. rozhovor s fakultní učitelkou, dětmi, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s dětmi ve FMŠ,  atd.).   Vyčíslení studijní zátěže: 24 h přímé ýuky, 8h příprava na výuku, 6h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 30h plnění průběžných úkolů, 8h seminární práce, 5h příprava na zápočet. Celkem 86h.  

A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu po celou dobu. Na základě vlastní přípravy si připraví vybranou činnost pro děti iniciující vstup studenta do interakce s dítětem (rozsah celkem 1 hodina za týden).

B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním (ad hoc bez přípravy) 29 hodin

C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1.Aktivní účast na semináři (80% účast) 

2.Absolvování 100 % praxe  

3.Prezentace FMŠ na 2. a 3. setkání 

4.Individuální úkoly k praxi:a)Odborná esej „Moje kompetence pro práci učitele/učitelky mateřské školy“ 

                                        b)Charakteristika dítěte předškolního věku a jeho hry (non/verbálně) – prezentace v kurzu (součást pedagogického portfolia) 

                                        c)Zpracování 1 anketní otázky pro pedagogy, děti a rodiče (skupinový úkol):  realizovat anketu u 8-16 osob (podle velikosti skupiny), anketu vyhodnotit

- odevzdání do Moodle do 2. 12. 2020 (otázky+zpracování odpovědí do textu)

5.  Založení pedagogického (profesního) portfolia

Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literature - Czech

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Doporučená literatura: Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
Syllabus - Czech

Témata:
1) Základní seznámení s prostředím mateřské školy.
2) Základní seznámení s edukačními procesy a jejich organizací v mateřské škole.
3) Pozorování a analyzování práce učitelky.
4) Získání pedagogické zkušenosti: pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi.
4) Hospitační činnosti, pohospitační reflexe (rozbory).
5) Rozhovor s fakultní učitelkou a reflexe s ředitelkou fakultní školy.
6) Srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe a sebereflexe studenta.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8696

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (16.10.2024)
Learning outcomes - Czech

1) Student charakterizuje prostředí mateřské školy. Na záikladě vlastní zkušenosti i sdílených zkušeností komparuje různé podoby prostředí předškolního vzdělávání. Vlastní zkušenost analyzuje a porovná s teoretickými východisky záskanými z předmětu Úvod do pedagogiky a předškolní pedagogiky.
2) Student charakterizuje edukační procesy a jejich organizací ve vybrané mateřské škole. Formuluje shody a rozdíly na konkrétních příkladech ve výuce.
3) Student na základě pozorování konkrétní situace analyzuje aspekty práce učitelky a formuluje základní zásady výchovy a vzdělávání a náplň práce učitele MŠ.
4) Student realizuje pozorování pedagogických situací pomocí nabídnutých standardizovaných nástrojů. 
5) Student funkčně navazuje základní interakci s dětmi v roli učitele (individuálně, ve skupině, v celé třídě).
6) Srovnání hodnotí na základě vlastní praxe a sdíle ných zkušeností mezi studenty ve výuce shody a rozdíly ve fungování vybraných fakultních mateřských škol. Reflektuje shodné a odlišné momenty pedagogické praxe.

7) Student hodnotí konkrétní příklady svého vstupu do vzdělávacích procesů v MŠ.

8) Student definuje svou úroveň kompetencí pomoci kompetenčního rámce (poskytnuto ve výuce) a vymezí konkrétní cíle pro svou další pedagogickou praxi.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html