SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to pedagogy and pre-school pedagogy - OPB03N101A
Title: Úvod do pedagogiky a předškolní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 35 / 90 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPB03N301A, OPB03N201A
Is interchangeable with: OKB03N101A
Annotation -
The content of the course is an introduction to the study of preschool pedagogy, acquisition of basic pedagogical terminology, orientation in the system of pedagogical sciences with a focus on the field of preschool pedagogy and understanding the importance of the study of pedagogical theory for the teaching profession. The content of the lectures is the introduction to basic pedagogical concepts and their relations in general-pedagogical terms (education, education, objectives, content, conditions). The course also introduces the structure of the Czech educational system, the categorization and functioning of institutions providing pre-school education, education and care in the Czech Republic, and focuses on the possibilities of providing care for children of early age. Students will also gain practical information on creating professional texts, working with professional literature, sources of pedagogical data, including an introduction to the basic categorization of educational research. Students will also be supported to enter into theoretical contexts and prepare for further study through videos and case studies available in the course on Moodle (Fund F).
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení a porozumění základním pedagogickým pojmům a terminologii předškolní pedagogiky.

Student získá dílčí praktické informace ke studiu předškolní pedagogiky a naučí se citovat, formálně zpracovat seminární práci a získávat základní informační zdroje v oblasti pedagogiky.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům kurzu. V Moodle budou plnit interaktivní úkoly mezi jednotlivými setkáními. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe.

Vyčíslení studijní zátěže: přímá výuka 24h, příprava na výuku 12 h, samostudium literatury 10h, práce se studijními materiály 10h, plnění průběžných úkolů 10h, příprava na zápočet 15h. Celkem 81 h. 

 

V případě distanční výuky bude probíhat výuka v čase rozvrhu v MS TEAMS - studenti obdrží přístupová data v Moodle kurzu.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení je:

  • prezence na seminářích (max. 2 absence)
  • aktivní zapojení do výuky a příprava průběžných úkolů mezi setkáními kurzu
  • zvládnutí zápočtového testu na min. 70 %.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Literature - Czech

DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2014. 272, xxvii s. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8.

OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.

OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-251-2.

PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015.

PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5.

PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ. H. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-2473357-9.

ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (08.01.2020)
Syllabus - Czech

Témata:
1) Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám, předškolní pedagogika a její postavení ve struktuře věd
2) Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, vzdělávání, učení, vyučování atd.)
3) Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka
4) Podmínky a cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy v obecně-pedagogickém pojetí
5) Pedocentrické, sociocentrické a konvergentní zaměření výchovného působení
6) Struktura českého školského systému, klasifikace ISCED (školský systém, přehled a funkce výchovných a vzdělávacích institucí)
7) Kategorizace a charakteristika práce institucí zajišťujících péči, výchovu a vzdělávání dítěte do šesti let.
8) Základní kategorizace pedagogického výzkumu
9) Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)
10) Uvedení studentů do praktických otázek studia (psaní seminární práce, práce s odbornou literaturou, seznámení s citačními normami)

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8689

Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
Learning outcomes - Czech

1) Student charakterizuje základní pojmy, které vymezují pedagogiku a předškolní pedagogiku (jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám, předškolní pedagogika a její postavení ve struktuře věd).
2) Student popíše a vysvětlí základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, vzdělávání, učení, vyučování atd.) a doloží příklady.
3) Student charakterizuje podstatu výchovy, popíše a vysvětlí vztah výchovy a vzdělávání (výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka). Uvede konkrétní příklady.
4) Student popíše podmínky a cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy v obecně-pedagogickém pojetí. Uvede příklady z praxe MŠ, příp. z osobní zkušenosti a porovná je s teoretickým rámcem. 
5) Student charakterizuje pedocentrické, sociocentrické a konvergentní zaměření výchovného působení.
6) Student popíše strukturu českého školského systému a klasifikaci ISCED (školský systém, přehled a funkce výchovných a vzdělávacích institucí). Porovná podobnosti a rozdíly na různých konkrétních příkladech z praxe.
7) Student kategorizuje a charakterizuje práci institucí zajišťujících péči, výchovu a vzdělávání dítěte do šesti let v ČR.
8) Student popíše základní kategorizaci pedagogického výzkumu a hlavní výzkumné přístupy.
9) Student uvede zdroje pedagogických informací a znalosti využije pro zpracování příkladů a řešení konkrétních úkolů při práci s informacemi (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)
10) Student zná a dokáže využít v praxi základní zásady psaní seminární práce, práce s odbornou literaturou (vč. seznámení s citační normou APA).

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html