SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Theory and Practice of Music Education - OPB03H501B
Title: Teorie a praxe hudební výchovy
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, MC [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Pre-requisite : OPB03H407A
Annotation -
The course lectures follow the thematic areas of the state bachelor's exam in music education with an emphasis on music psychology and didactics. The exercises take place partly in the premises of the faculty - they focus on the active management of musical activities with a diagnostic character, partly the teaching takes place in the form of auditions and practical management of musical activities in a kindergarten or in the preschool department of a children's ensemble. Topics: 1) Basics of music psychology (musical aptitudes-abilities-skills, diagnosis of musical abilities of preschool children motivated by a musical fairy tale), integrative approaches in music education. 2) Musical development of the child and its periodization. 3) Didactic principles in music teaching: creative activity and awareness, consistency and sequence, adequacy, clarity, combination of theory and practice, permanence. 4) Theoretical preparation for the creation of a series of implemented and reflected pedagogical preparations (a key part of the portfolio for the state final exam). 5) Preparation according to the circuits of the state final exam in music education. 6) Diagnostics of musical abilities through musical activities, presentation of parts of a musical fairy tale. 7) Listening and leading musical activities in a kindergarten or children's ensemble with joint reflection led by the teacher, written reflection.
Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
Aim of the course - Czech

Student je po teoretické i dovednostní stránce připraven realizovat v MŠ pěvecké, poslechové, instrumentální a hudebně-pohybové činnosti. Orientuje se v hudební psychologii s akcentem na diagnostiku hudebních schopností dětí předškolního věku.

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 210,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 7 až 8
Přidělené kredity 7
Zakončení KZ
   
Přímá výuka  
Přednášky: 2
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 40 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:  
E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724

Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi.

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast ve výuce (na fakultě i v MŠ nebo dětském souboru), vložení a schválení úkolů v Moodle, praktická zkouška, ústní zkouška (viz Vyýsledky učení).

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.

KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8.

KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.

KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6.

Last update: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (11.01.2020)
Syllabus - Czech

1) Prohloubení znalostí v hudební nauce: mollové supnice, tóniny, kadence, hra mollových stupnic a kadencí na klavír, zpěv a hra mollových písní vhodných v HV v MŠ.
2) Prohloubení intonačních a sluchově analytických dovedností: zpěv durové stupnice na solmizační slabiky s fonogestikou, zpěv vybraných písní na solmizační slabiky s fonogestikou, zpěv a uplatnění opěrných písní pro volné nástupy podle tonální metody L. Daniela, intonace jednoduchých melodií z not.
3) Základy hudební psychologie (hudební vlohy–schopnosti–dovednosti, diagnostika hudebních schopností dětí), integrativní přístupy v hudební výchově.
4) Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace.
5) Teoretická příprava pro vytvoření série realizovaných a reflektovaných pedagogických příprav (stěžejní část portfolia ke státní závěrečné zkoušce).
6) Příprava a prezentace hudební pohádky - pohádka obsahuje jednu stávající a jednu studentem vytvořenou píseň. Odpovídá psychologickým, estetickým a etickým požadavkům pro uplatnění pohádky v předškolním vzdělávání.
7) Příprava podle okruhů státní závěrečné zkoušky z hudební výchovy - shrnutí a doplnění v didaktice předškolní HV.

  • Základní rysy současného pojetí hudební výchovy v předškolní pedagogice. Integrativní hudební pedagogika na příkladech. Příprava na vyučování a pedagogické hudební dovednosti.
  • Hudební vývoj dítěte do tří let.
  • Hudební vývoj dítěte od tří do šesti let.
  • Charakteristika hudebních schopností. Diagnostika hudebních schopností dětí předškolního věku.
  • Hudebně výrazové prostředky. Rozvoj hudební představivosti v jednotlivých hudebních činnostech.
  • Význam a varianty pěveckých činností v mateřské škole, hlediska výběru písní, nácvik písně. Rozsah hlasu a dětský pěvecký projev v ontogenetickém vývoji. Tonální cítění.
  • Integrace pěveckých činností s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. Modely vokální intonace. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti.
  • Význam a varianty instrumentálních činností v mateřské škole, rozdělení a metodika hry na dětské hudební nástroje. Rytmické cítění.
  • Základní principy hudebněvýchovných konceptů E. J-Dalcroze, Z. Kodály, C. Orff, S. Suzuki. Dětská hudební tvořivost.
  • Význam a varianty hudebně pohybových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností. Hudební paměť.
  • Význam a varianty poslechových činností v mateřské škole, rozvoj hudebních schopností prostřednictvím poslechových činností. Sluchová pozornost, selektivní sluchová pozornost.
  • Hudební činnosti v logopedické prevenci, jejich varianty a vliv na jazykové roviny.

8) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe.

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující dokáže

- zazpívat a zahrát s doprovodem na klavír vybrané písně v mollových tóninách.

- převést jednoduchou píseň do opačné tonality (dur-moll) a do opačného metra (sudé-liché), všechny čtyři varianty písně zahrát na klavír s doprovodem a zazpívat.

- zazpívat a taktovat bezchybně českou státní hymnu.

- použít tonální metodu L. Daniela k sluchové analýze a k volným nástupům.

- zazpívat jednoduchou píseň na solmizační slabiky s fonogestikou.

- hrát a zpívat další vybrané dětské písně podle stupně pokročilosti klavírní hry.

- na základě vlastní písemné přípravy pohovořit obsahově a terminologicky správně o didaktice předškolní HV a hudební psychologii v okruzích daných SZZ.

- vytvořit vhodnou hudební pohádku a progresivní řadu pedagogických příprav s integrativním charakterem a pestrým zastoupením hudebních činností.

- vést dílčí hudební činnosti na praxi v MŠ, korepetovat na klavír/klávesy při praxi v MŠ, popsat terminologicky správně projevy dětí a reflektovat průběh činností.

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Entry requirements - Czech

Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující

Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.04.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html