|
|
|
||
The course lectures follow the thematic areas of the state bachelor's exam in music education with an emphasis on music psychology and didactics. The exercises take place partly in the premises of the faculty - they focus on the active management of musical activities with a diagnostic character, partly the teaching takes place in the form of auditions and practical management of musical activities in a kindergarten or in the preschool department of a children's ensemble. Topics: 1) Basics of music psychology (musical aptitudes-abilities-skills, diagnosis of musical abilities of preschool children motivated by a musical fairy tale), integrative approaches in music education. 2) Musical development of the child and its periodization. 3) Didactic principles in music teaching: creative activity and awareness, consistency and sequence, adequacy, clarity, combination of theory and practice, permanence. 4) Theoretical preparation for the creation of a series of implemented and reflected pedagogical preparations (a key part of the portfolio for the state final exam). 5) Preparation according to the circuits of the state final exam in music education. 6) Diagnostics of musical abilities through musical activities, presentation of parts of a musical fairy tale. 7) Listening and leading musical activities in a kindergarten or children's ensemble with joint reflection led by the teacher, written reflection.
Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Student je po teoretické i dovednostní stránce připraven realizovat v MŠ pěvecké, poslechové, instrumentální a hudebně-pohybové činnosti. Orientuje se v hudební psychologii s akcentem na diagnostiku hudebních schopností dětí předškolního věku. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na výuku: Příprava hudební pohádky, příprava v okruzích státní závěrečné zkoušky z HV, příprava na výstupy na praxi. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce (na fakultě i v MŠ nebo dětském souboru), vložení a schválení úkolů v Moodle, praktická zkouška, ústní zkouška (viz Vyýsledky učení). Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019. ISBN 978-80-7603-112-8. KODEJŠKA, Miloš a Hana VÁŇOVÁ. Hudební výchova dětí předškolního věku. 1, Hudební schopnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X. KRÁLOVÁ, Eva, Miloš KODEJŠKA, Mária STRENÁČIKOVÁ a Maciej KOŁODZIEJSKI. Hudební klima a dítě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1. LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6. Last update: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (11.01.2020)
|
|
||
1) Prohloubení znalostí v hudební nauce: mollové supnice, tóniny, kadence, hra mollových stupnic a kadencí na klavír, zpěv a hra mollových písní vhodných v HV v MŠ.
8) Náslechy a vedení hudebních činností v prostředí mateřské školy nebo dětského souboru se společnou reflexí vedenou pedagogem, písemná reflexe. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8724 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studující dokáže - zazpívat a zahrát s doprovodem na klavír vybrané písně v mollových tóninách. - převést jednoduchou píseň do opačné tonality (dur-moll) a do opačného metra (sudé-liché), všechny čtyři varianty písně zahrát na klavír s doprovodem a zazpívat. - zazpívat a taktovat bezchybně českou státní hymnu. - použít tonální metodu L. Daniela k sluchové analýze a k volným nástupům. - zazpívat jednoduchou píseň na solmizační slabiky s fonogestikou. - hrát a zpívat další vybrané dětské písně podle stupně pokročilosti klavírní hry. - na základě vlastní písemné přípravy pohovořit obsahově a terminologicky správně o didaktice předškolní HV a hudební psychologii v okruzích daných SZZ. - vytvořit vhodnou hudební pohádku a progresivní řadu pedagogických příprav s integrativním charakterem a pestrým zastoupením hudebních činností. - vést dílčí hudební činnosti na praxi v MŠ, korepetovat na klavír/klávesy při praxi v MŠ, popsat terminologicky správně projevy dětí a reflektovat průběh činností. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Úspěšné absolvování předmětu Didaktika estetických výchov prohlubující Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.04.2021)
|