|
|
|
||
The course focuses on the definition and disciplines and its basic theoretical concepts, main assumptions, and procedures, including an analytical approach to art culture artifacts. It presents the relationship between contemporary art and design to its tradition and illustrates the contemporaneity of their traditional issues. The aim of the course is also to create awareness of the importance of the field context for art education.
Last update: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|
|
||
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky, dalšího rozvoje oborového myšlena , postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku. Last update: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|
|
||
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7. WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). 1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
continuous participation (Z) Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Thematic plan:
· Definition of course of the study, interpretation of basic concepts · Historical contexts of modern art I · Historical contexts of modern art II · The legacy of modernism and the main starting point of the postmodernism · Present and development – The relationship between the author and the viewer/user · Present and development – The concept of space and time in art · Present and development – The concept of the human figure · Present and development – Transformations of the dictionary of art and design · Present and development – Style and Manneri · Present and development – Naive approaches to art · Present and development – Changes in the art media Last update: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|