SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Integration and inclusion of children in kindergarten - OPB01S131A
Title: Integrace a inkluze dětí v mateřské škole
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 23 / 23 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01S131A
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)
In this subject, students will learn the basic concepts related to the scientific field of special pedagogy. The subject is based on the historical evolution of society and its relation to the existence of people with health or social handicaps. It defines the subject, aim, terminology of the scientific field. The student will have knowledge of particular special pedagogical disciplines, will be familiar with the problems of people with visual, hearing, mental and physical disabilities, communication disorders, combined disabilities and learning and behavior disorders. The current system of school advisory institutions and the possibilities of education of children, pupils and students with special educational needs will be described. The explanation will be focused on upbringing and education of children with disabilities in preschool age.
Literature -
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)

Povinná literatura:

LUDÍKOVÁ, Libuše, RENOTIÉROVÁ,M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2444-1475-9.

SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.

TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 86039-30-7.

Doporučená literatura:

FISHER, Slavomil, et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.

Mazánková, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 119 stran.

ISBN 978-80-262-1365-9.

PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 80-7315-198-0.

VALENTA, M. A kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.

KUNRTOVÁ, Monika, HORVÁTHOVÁ, Ivana, POTMĚŠIL, Miloň. Podpora komunikačních schopností dětí s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2976-2.

KVĚTOŇOVÁ, Lea, PROUZOVÁ, Regina. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.

POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha : Patra, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)

Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek:

1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie

2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci

3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG

4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody

5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi

6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence

7. Rané péče a školní poradenská zařízení

8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace

10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním 

11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním

12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)

-         processing and presentation of a given topic

-         written test in the range of the entire semester

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html