SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedagogical practice - OPB01N1H7C
Title: Pedagogická praxe-hospitačně – asistenční
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (43)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Interchangeability : OB7215114
Is interchangeable with: OKB01N1H7C
Annotation -
Pedagogical practice is intended primarily for students who are not graduates of secondary pedagogical schools. The aim of the practice is to get a deeper understanding of the kindergarten environment, especially with the work of the teacher and the activities of pre-school children. Practice is the observation and analysis of the child's play and the work of the teacher. Students are advised to communicate with their children, enter into their games and assist the teacher by agreement with the nursery leadership. Students with previous pedagogical experience (SPGŠ graduates) will elaborate a professional essay on a given specialized topic on pedagogical practice. Two-week pedagogical practice at faculty kindergartens.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (14.10.2018)
Aim of the course - Czech

Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku.

Témata:

1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole

2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Descriptors - Czech

Vyčíslení studijní zátěže: 4 ECTS (100-120 hodin práce)

  • praxe: minimálně 80 hodin (2 týdny)
  • studium literatury a příprava na pedagogickou práci: 20 hodin
  • reflektivní setkání: 4 hodiny
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou splnění kurzu je:

- absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe na fakultní mateřské škole,

- splnění úkolů zadaných vyučujícím v Moodle (odevzdání ve stanovených termínech je podmínkou),

- účast na společném reflektivním setkání v termínu stanoveném vyučujícím.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.  ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

 

Další doporučená literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. 

 

 

 

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
Teaching methods - Czech

Praxe

Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (05.01.2019)
Syllabus - Czech

Praxe ve FMŠ:

asistentské činnosti

vedení vybraných úseků pedagogické práce

pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky

plnění zadaných úkolů

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html