|
|
|
||
The course is focused on the complex development of reading literacy in kindergarten. It deals with its overall conception, conditions and specific approaches and methods of development of particular aspects, which the future reader needs to successfully acquire the ability to read and write and to gain a positive relationship to reading.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (08.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. Výsledky učení: Student vysvětlí pojem čtenářská pregamotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 3 kredity- 24h přímé výuky, 30h samostatné práce v Moodle, 21h příprava prezentace.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě zpracování tematického celku/projektu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti, který bude vypracován dle předen daných kritérií. S nimi budou účastníci seznámeni na prvním setkání. Podmínkou splnění předmětu je také aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007. MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8. FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3. LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|
|
||
Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou. Rozvoj porozumění textu. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|