course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The aim of subject Computer supported tuition is to introduce students to basic ways of using information technology in teaching and learning from different aspect with the target to add some to knowledge and understanding of real educational potencional ICT and prepare students as future teachers on the effective using of information technology for support teaching and learning. The goal of this subject is to get better knowledge about meaning and function of computer technology in the tuition and in process of pupil's learning, in mastering basic point of view in using program environment and to evaluate its specific and functional possibilities and analyzing what to do in different educational situation. Content of this subject is focused on theoretical-methodical and practical questions connected with possibilities of using computer in tuition and integration of ICT into education, on the project tuition with using ICT, distributed tuition and practical examples of using ICT in the tuition and learning.
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Studijní předmět ONUZ19007 Počítač ve vzdělávání je jako povinně volitelný určen pro studenty následného magisterského studia učitelství, kteří jsou vybaveni základní počítačovou gramotností minimálně na úrovni úspěšného zvládnutí bakalářského kurzu OBUZ19022, popř. OBUZ19023 či OBUZ19025 nebo absolvovali jinou ekvivalentní výuku. Výuku v dotaci 26 hodin celkem, uzavřenou klasifikovaným zápočtem (0/2 KZ), zajišťuje KITTV PedF UK v Praze.
Aim of the course - Czech
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Posláním studijního předmětu Počítač ve vzdělávání je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů se zvláštním důrazem na využití internetu, přispět tak k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu ICT a připravit je na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení.
Cílem předmětu je vybavit studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Předmět se zabývá edukačními technologiemi na třech úrovních - 1. přístup k výukovým materiálům, 2. spojení s jinými lidmi prostřednictvím sociálních sítí, 3. vliv technologií na vlastní výukový proces. Kromě toho se zaměřuje na projektovou výuku s využitím ICT a na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce.
Absolvent by měl být schopen navrhnout a zhodnotit různé edukační situace využívající technologie, umět aplikovat nejnovější online nástroje a integrovat se do odborně zaměřené komunity lidí majících potenciál mu průběžně pomáhat v odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.
ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.
FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha : UK, Editor Sponberg,H., Lustigová, Z., Zelenda,S., s. 274-275, 2001. ISBN 80-238-7132-3.
JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In : Vztahy, jazyky, těla. Ed. Heczková, L. a kol. Praha : FHS UK v Praze, 2007.
JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2
LUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3.rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997.
IT právo. Dostupné na www:
Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad.
Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu
Materiály a soubory předávané v průběhu semestru
Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.05.2010)
Lecture + seminar
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.05.2010)
přednáška + seminář
Requirements to the exam - Czech
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů na požadované úrovni
Obhajoba demonstrující pochopení smyslu využití edukačních technologií a prokazující existenci osobního vzdělávacího prostředí s aktuálními výsledky
Syllabus -
Last update: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
- Information society, information technology, information literacy, education in information society, information instructing - Information resources, teacher and pupil competences, resources evaluation, media, media and communication, media pedagogy, pedagogy communication with ICT support - Gender and ICT - Project education, examples of project education with computer technology, distributed learning, e-learning, virtual educational environment - Classification and taxonomy of didactical software, software resources, using educational software, didactical software analyze, ergonomics of computer work - Educational software, information resources and www pages evaluation - Legal using software, Internet and legal point of view
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
1. tematický celek
ÚVOD DO PROBLEMATIKY
• Výsledky mezinárodních výzkumů, vývoj didaktických postupů v souvislosti s využitím technologií, vliv na vzdělávací politiku, východiska reformy školství, standardy pro žáky a učitele, definice informační gramotnosti
2. tematický celek
ZÁKLADY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
• Vývoj implementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávání, postavení a funkce ICT ve vzdělávání - výuce a učení
• Synchronní a asynchronní komunikace ve vzdělávání
• Využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, na aplikovaných programech, na charakteru použité technologie a připojení do sítě v různých etapách výuky
• Projektová výuka, principy; distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí
• Informační zdroje (klasické, e-zdroje), evaluace a využití zdrojů v edukaci
• Gender a ICT, problémy, diagnostika
• Právní problémy spojené s edukačními technologiemi (Creative Commons)
3. tematický celek
INOVATIVNÍ METODY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
OD ŠKOLY 1.0 KE ŠKOLE 2.0
• Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, Příklady z praxe, blog, podcast, videocast, víceuživatelská prostředí,
• Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody)
• Od školy 1.0 ke škole 2.0 (instruktivní versus konstruktivní přístup, souvislosti s psychodidaktickými koncepcemi behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu)