Mission of the subject is to acquaint students with fundamental ways of creative use of computer technology in the work of teachers. The aim is to obtain a minimum practical experience with preparing of their own teaching materials on the computer, and also an overview about the quality and complexity using of available commercial and non-commercial educational applications. At the same time the content of the course is to become familiar with basic concept of using the system for creation of interface of document.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Posláním kurzu Autorské systémy a prostředí je seznámit studenty se základními způsoby tvůrčího využití počítačových technologií v práci učitele. Cílem je získat minimální praktickou zkušenost s přípravou vlastních výukových materiálů na počítači a v souvislosti s tím též přehled o náročnosti tvorby a kvalitě dostupných komerčních i nekomerčních výukových aplikací. Zároveň je obsahem předmětu základní seznámení s pojetím užití autorských systémů pro tvorbu rozhraní dokumentu.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2009)
Course completion requirements - Czech
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů zadávaných na seminářích
Vytvoření a obhájení kvalitní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu dle zadání (vlastní výukové aplikace). Není-li specifikováno v zadání jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci citované literatury a dalších informačních zdrojů.
Pozn.: Zápočet nemusí být udělen, jestliže úkoly nejsou zpracovávány průběžně.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Literature - Czech
ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996.
MACROMEDIA, ActionScript ve Flashi. Praha : Computer Press , 2002.
RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997.
ŠNAJDER,L., VINAŘ,J. Hypermédiá a hypermediálne autorské systémy v praxi a vo výučbe. In: MFIvŠ, 1996/97, č.1, s. 36 n.
HARTMAN, P. Flash - dynamické a interaktivní efekty. Praha : Grada,2006.
FOTR, J., SCHNEIDER, Z. Flash pro grafiky a webesignery. Praha : Computer Press, Praha, 2004.
Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Prokázání příslušných praktických dovedností při tvorbě jednoduchého výukového objektu dle zadání.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2016)
Syllabus -
Content of the subject lies, apart from a theoretical part, mainly in familiarization with the available instruments to create teaching materials that do not require any special knowledge of programming. Students will exploit its previous experiences and using appropriate tools, without need of too much specialized expertise, will create educational modules with output to the web or as a separate computer program. With system, that they will best meet, they will develop a simple application as semester work.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Náplní kurzu je, kromě určité teoretické části, hlavně seznámení s dostupnými autorskými prostředky pro tvorbu výukových materiálů, které nevyžadují žádnou zvláštní znalost programování. Účastníci navážou na své dřívější zkušenosti a budou pomocí vhodných nástrojů bez nutnosti příliš velkého množství dalších specializovaných znalostí vytvářet výukové moduly s výstupem do prostředí WWW nebo jako samostatný počítačový program. Pomocí autorského prostředku, který jim bude nejvíce vyhovovat, vypracují jednoduchou prakticky použitelnou aplikaci jako semestrální práci.
MOŽNOSTI TVORBY MULTIMEDIÁLNÍCH APLIKACÍ • specifika jednotlivých přístupů ke tvorbě aplikací • přehled dostupných autorských systémů a vývojových platforem • srovnání jednotlivých systémů z hlediska dostupnosti, vybavenosti, zajištění interaktivity a síťové komunikace, zastoupení multimediálních prvků a dalších aspektů • on-line autorské nástroje a systémy, volně dostupné autorské nástroje • nástin možností spolupráce jednotlivých systémů
SPECIFIKA TVORBY VÝUKOVÝCH APLIKACÍ • aspekty výukových aplikací v návaznosti na jednotlivé fáze výuky • specifika výukových aplikací z hlediska didaktických funkcí • kritéria hodnocení výukových objektů a aplikací • normalizace výukových objektů
ADOBE FLASH JAKO VÝVOJOVÉ PROSTŘEDÍ • seznámení s prostředím a základy ovládání programu • příprava vektorové grafiky a import bitmap • dostupné možnosti animace v prostředí flash, jejich využití a specifika • implementace UI komponent a knihovny vestavěných multimédií • objektový přístup k návrhu aplikací, typy objektů a jejich použití • formy výstupu a exportu animací a aplikací
PROGRAMOVÁNÍ V PROSTŘEDÍ ADOBE FLASH • skriptovací jazyk ActionScript, specifika, syntaxe • použití jazyka pro tvorbu logiky běhu programu • využití objektového modelu jazyka, návrh a obsluha objektů • přebírání a předávání proměnných a objektů mezi platformami
TVORBA VLASTNÍHO VÝUKOVÉHO PROJEKTU • obecně definované fáze vývoje projektu • vývojové modely, srovnání, kritéria volby vhodného modelu • tvorba dokumentace a dalších doplňujících materiálů • normované balíčky digitálních výukových objektů a jejich součásti • vlastní realizace vlastního projektu