SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Russian Language Teaching Methodology III - ON2316041
Title: Didaktika RJ III
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : ON2316031
Annotation -
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Aim of the course -

 

 

Course objectives

 

 

To provide students with a theoretical basis for the overall orientation in the field of foreign language teaching with a focus on teaching Russian at various levels of education and in different educational institutions. In unity with

theoretical knowledge embedded in a broader scientific context, the aim is to develop students' skills necessary for a successful management of the learning process.

To prepare future teachers for making decisions independently and for creative solving current events in foreign language didactics and for continuous self-study of literature related to their specialization.

 

Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
Course completion requirements - Czech

Požadavky ke splnění předmětu

- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr,

- průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů,

- průběžné výstupy v mikrovyučování,

- splnění zkoušky - zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (28.01.2018)
Literature - Czech

AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010.
КАПИТОНОВА, Т.И., А.Н. Щукин. Современные методы обучения русскому языку иностранцев. Москва: Русский язык. 1987.
МОСКОВИН, Л.В., А.Н.Щукин. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. Москва : Русский язык, 2010.
JELĺNEK, S., R. Purm a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.
JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.
CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.
Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy) - www.msmt.cz
JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.
JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.
RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987.
PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené)

časopis Cizí jazyky
časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )
časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.01.2016)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

Okruhy ke zkoušce:

1.      Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.

2.      Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.

3.      Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní.

4.      Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.

5.      Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.

6.      Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

7.      Výuka zvukové stránky jazyka.

8.      Výuka slovní zásoby

9.      Výuka gramatiky.

10.  Výuka dovednosti mluvení.

11.  Výuka dovednosti psaní.

12.  Výuka dovednosti čtení s porozuměním.

13.  Výuka dovednosti poslechu s porozuměním.

14.  Typologie cvičení v cizojazyčné výuce.

15.  Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.

  

Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2018)
Syllabus -

Syllabus

 

Characteristics of foreign language lessons at the higher and lower levels of education. Relationships between teaching language and literature. Monitoring and evaluation of pupils in teaching foreign languages. The issue of foreign

language textbooks. Use of didactic technique in foreign language teaching. Overview of language teaching methodology development. The importance of the J. A. Comenius's ideas related to language teaching.

Contemporary concepts of foreign language teaching abroad. Humanistic orientation of foreign language teaching.

Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html