|
|
|
||
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills.
Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context.
Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
|
|
||
Course objectives
To provide students with a theoretical basis for the overall orientation in the field of foreign language teaching with a focus on teaching Russian at various levels of education and in different educational institutions. In unity with theoretical knowledge embedded in a broader scientific context, the aim is to develop students' skills necessary for a successful management of the learning process. To prepare future teachers for making decisions independently and for creative solving current events in foreign language didactics and for continuous self-study of literature related to their specialization.
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
|
|
||
Požadavky ke splnění předmětu - aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr, - průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů, - průběžné výstupy v mikrovyučování, - splnění zkoušky - zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce. Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (28.01.2018)
|
|
||
AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010. Last update: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.01.2016)
|
|
||
Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce. Okruhy ke zkoušce: 1. Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky. 2. Problematika cílů vyučování ruštině v české škole. 3. Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní. 4. Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků. 5. Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole. 6. Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky). 7. Výuka zvukové stránky jazyka. 8. Výuka slovní zásoby 9. Výuka gramatiky. 10. Výuka dovednosti mluvení. 11. Výuka dovednosti psaní. 12. Výuka dovednosti čtení s porozuměním. 13. Výuka dovednosti poslechu s porozuměním. 14. Typologie cvičení v cizojazyčné výuce. 15. Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2018)
|
|
||
Syllabus
Characteristics of foreign language lessons at the higher and lower levels of education. Relationships between teaching language and literature. Monitoring and evaluation of pupils in teaching foreign languages. The issue of foreign language textbooks. Use of didactic technique in foreign language teaching. Overview of language teaching methodology development. The importance of the J. A. Comenius's ideas related to language teaching. Contemporary concepts of foreign language teaching abroad. Humanistic orientation of foreign language teaching. Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
|