|
|
|
||
Students will deal with theoretical and practical issues of professionalisation of teaching, models and institutionalization of initial and futher teacher education. Students will gain theoretical basic knowledge of adult education and understand the principle of lifelong learning. They will discuss current issues of professional development, teacher career and the system of teacher further education.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
|
|
||
HARTL,P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha : Karolinum , 1999. HUPKOVÁ, M. profesijná sebareflexia učiteľov. Nitra . PF UKF, 2006. JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky,tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. LAZAROVÁ a kol. Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno " Paido, 2011. MALACH, J. ; ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: OU PedF, 2005. PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství. Praha : UK PedF, 2011. PROCHÁZKA, M.; SOMR,M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých.České Budějovice: V-studio, 2008. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. RABUŠICOVÁ, M.; RABUŠIC, L. (ed.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno : MU, 2008. RABUŠICOVÁ, M. a kol. O mezigeneračním učení. Brno . MU, 2011. SPILKOVÁ, V a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů.Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. ; VAŠUTOVÁ, J. (ed) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : PedFUK, 2008. SPILKOVÁ, V. ; HEJLOVÁ, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha : UK PedF, 2010. STARÝ, k a kol. Učitelé učitelů. Praha : Portál, 2008. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : MU, 1994. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: Utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.
Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, prezentace k zadaným tématům. Otázky ke zkoušce budou poskytnuty pči prvním setkání. Zkouška je ústní. Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|
|
||
1. Celoživotní vzdělávání jako princip vzdělávacích soustav, evropský rámec kvalifikací a kvalifikace pedagogických pracovníků. Andragogika disciplíny vztahující se ke vzdělávání dospělých. 2. Profesionalizace učitelství. Přípravné vzdělávání učitelů. Trendy, modely, koncepce, problémy. Strukturované studium učitelství. Studenti a absolventi učitelství. 3. Profesní rozvoj a kariéra učitelů. Současné problémy dalšího vzdělávání učitelů. Vzdělávání pedagogických sborů. Vzdělávání ředitelů škol. 4. Dospělost a její periodizace.Dospělí jako cílová skupina vzdělávání.Životní cyklus a jeho vliv na vzdělávání dospělých. 5. Determinanty vzdělávání a učení dospělých (fyzický stav-smyslová soustava,zdravotní stav, psychický stav-intelekt emoce, paměť, sociální determinanty, hygienické podmínky a vnější vzdělávací podmínky) .Podmínky efektivního učení. Přístupy k učení, motivace a kognitivní styly.Bariéry pro učení a vzdělávání dospělých. 4. Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání. 5. Formy vzdělávání dospělých.Prezenční, kombinované a distanční vzdělávání. Individualizované a individuální vzdělávání a výuka dospělých. 6. Pedagogické zásady vzdělávání dospělých.Vzdělávací potřeby a jejich zjišťování. Kultura vzdělávání dospělých. 7. Specifika vzdělávání učitelů z praxe. Profesní sebereflexe učitelů 8. Projektování programů pro další vzdělávání. Přístupy k hodnocení dospělých. 9. Formy a metody ve vzdělávání dospělých. Aktivizující metody. 10. Učitel/lektor ve vzdělávání dospělých dospělých. Vzdělavatel učitelů ve vysokoškolské přípravě a v dalším vzdělávání učitelů, osobnost, kompetence. Mentoring, supervize, koučování. 11. Specifika vzdělávání seniorů. Instituce a programy. U3V. Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|