|
|
|
||
Studenti se seznámí se stěžejními koncepty teorie učitelské profese. Porozumí učitelství jako expertní profesi a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech. Osvojí si základní charakteristiky profese učitele a podmínky udržitelnosti kvality a rozvoje profese. Budou se zabývat aktuálními problémy učitelství. Budou schopni teoretické reflexe učitelské praxe.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
|
|
||
Cílem je získání nejnovějších znalostí o teorii, výzkumech a praxi učitelské profese a jejich reflexe ve vlastní pedagogické práci. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
|
|
||
BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj 2000. LAZAROVÄ, B. (ed) Pozdní sběr. O Práci zkušených učitelů. Brno : Paido, 2011. KRYKORKOVÁ,H. ; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha : FF UK, 2010. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno :Paido, 2004 LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita- PedF, 2003. ŠVECOVÁ , J. , VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha : ÚIV, 1997. POL, M. ; LAZAROVÁ Spolupráce učitelů-podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999. SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2004. URBÁNEK,P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : TUL, 2005. VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008. ZELINOVÁ, M. , ZELINA, M. Tvorivý učiteľ. Osobnost a práca tvorivého učiteľa v systéme tvorivo-humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.07.2012)
|
|
||
Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání.. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (15.10.2012)
|
|
||
1.Teorie profesí. Učitelství jako profese a její specifika. Prestiž učitelství. Spokojenost v profesi. Mýty o učitelství. 2.Kontexty učitelské profese. Současné problémy učitelské profese, rozkvět a krize učitelství. Profesionalizace a deprofesionalizace učitelství. 3.Podmínky práce učitelů. Pracovní zátěž a profesiogram. Syndrom vyhoření. Zdraví a nemoci z povolání učitele. 4.Kategorie pedagogických pracovníků. Kvalifikace učitelů. Zákon o pedagogických pracovnících. 5. Osobnost učitele. Model profesního chování a etický kodex. Autorita profesionála a její utváření. Typologie učitele. Profesní deformace. 6.Pedagogické role, činnosti a povinnosti učitele. Specifičnost práce učitele ve škole. 7. Profesní znalosti učitele. Koncept kompetence. Standard učitelské profese. Zahraniční modely profesního standardu. 8. Hodnocení v učitelské profesi. Modely kvality učitele (dobrý učitel, kvalitní učitel, efektivní učitel, učitel-ideál). Kriteria hodnocení. Nástroje hodnocení (reflexivní deník, hospitace, profesní portfolio). Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
|