Cílem předmětu je upevnit, prohloubit a rozšířit vědomosti a dovednosti získané v semináři k bakalářské práci a
seznámit
studující s metodologií výzkumu v daném studijním oboru. Práce v semináři by měla studujícího dovést k osvojení
základů
vědecké a výzkumné činnosti.
Obsah předmětu tvoří tři oblasti:
a) stručné zopakování látky ze semináře k bakalářské práci (obsah práce, práce se sekundární literaturou -
dovednost zaujmout kritické stanovisko k prostudované literatuře, členění práce, citace, parafráze, resumé,
sestavení
bibliografie, grafická úprava);
b) metodologie výzkumu - vymezení tématu, cíle práce a oblasti výzkumu, formulování hypotéz,
zaznamenávání,
třídění a vyhodnocení (syntéza) sebraného materiálu, který je předmětem výzkumu, formulování závěrů - jejich
praktická a
teoretická využitelnost, konfrontace výsledků výzkumu s hypotézami, hledání příčin případného rozporu mezi
hypotézami a
výzkumnými výsledky; nácvik indukce, dedukce, selekce, abstrakce jakožto postupů nezbytně nutných pro
výzkumnou
činnost.
c) základní pravidla a postupy při psaní eseje.
Literature - Czech
Last update: MARKVART/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2015)
1. ECCO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. 2. GLOGAR, A. Metodický manuál pro vypracování bakalářské a diplomové práce. Zlín :Univerzita Tomáše Bati, 2001. ISBN 80-7318-011-1. 3. GONDA, V. Ako napísať a úspešne obhájiť diplomovú prácu. Bratislava : Elita, 2001. ISBN 80-8044-075-1. 4. HOLOUŠOVÁ, D. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc : PedF UP, 1999. ISBN 80-7067-841-0. 5. POENICKE, K. Die schriftliche Arbeit. Mannheim : Dudenverlag 1989. ISBN 3-411-04232-x. 6. STANDOP, E.; MEYER, M. Die Form der wissenschaftlichen Arbeit. Wiebelsheim : Quelle & Meyer Verlag, 2002. ISBN 3-494-01318-7. 7. SYNEK, M. et al. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. Praha : Oeconomica, 2006. ISBN 80-245-1052-9. 8. ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do studia německého jazyka II. Praha : Univerzita Karlova, 1985.