|
|
|
||
Acquisition of foreign languages and multicultural studies. Elements of motivation of French learning. Updating of the learning content. Activating and innovative forms of teaching of French: learing through projects and games, cooperative learning, dramatization... Problems of evaluation: Common Reference Levels in French, new types of examinations and certificates - DELF, DALF. Contemporary teaching materials and sets for French. Organizations dealing with the teaching and spreading of French: French Institute in Prague, Alliance française, proffesional association of teachers of French. Teaching of French at the Czech schools. Those are topics that will be analysed according to needs of students before and after their micro teaching experience during the class. The main aim is the connection between the theorical and practical part of the teaching experience and its group reflection using a blog.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (18.01.2018)
|
|
||
Základní literatura:
CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International TAGLIANTE, C. (2006) : La classe de langue. Paris: CLE International BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2008) : Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International
Literatura k evaluaci:
Libovolný titul z ediční řady Le point sur... (CLE International) nebo Techniques et pratiques de classe (CLE International).
Doplňková literatura:
BENEŠ, E. (a kol.) (1970) : Metodika cizích jazyků. Praha: SPN (coll.) (2005) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. VANTHIER, H. (2009) : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International
Dokumenty:
Conseil de l’Europe (2001): Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. (2013) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT (2003) Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier (2001) Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna
Časopisy:
Le français dans le Monde Cahiers pédagogiques Cizí jazyky
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (18.01.2018)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu, maximálně 3 absence. Rozbor praktických situací ze Souvislé ped. praxe I. + II. Výstupy a reflexe v rámci micro enseignement, aktivní účast na skupinové reflexi v rámci blogu kurzu nebo v diskuzích ve výuce. Zpracování libovolného teoretického tématu formou seminární práce (příprava na SZZ) Maximálně dva pokusy na evaluaci.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (18.01.2018)
|
|
||
Každý seminář se zaměří na vybrané téma z didaktiky FJ dle potřeb na požadavků studentů v závislosti na autoreflexi ze souvislé oborové praxe I i II. a tématu/cíli výuky. Seminář bude obsahovat vlastní výstupy studentů formou "micro enseignement" (důraz na řečové dovednosti ve vztahu k jazykovým prostředkům, evaluaci a strategie) a následnou reflexi formou zápisků a skupinové reflexe (blog). Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (18.01.2018)
|