|
|
|
||
Mission, aims and content of teaching of foreign languages, particularly French as a foreign language. New perspectives of the need of foreign language teaching, education to Europeanism. The Common European Framework of Reference for Languages, The European Language Portfolio. Points of departure of didactics of foreign languages: Psychological - verbal and non-verbal communication, psychological determinants of acquisistion of foreign languages, psychology of teaching and acquisition of foreign languages from a teacher's and a students' perspective educational - principal factors of foreign language teaching, final profile of the teacher of foreign languages. Linguistic - intergrative tendency in the development of applied linguistics (C.R.E.D.I.F), description of language for the purposes of foreign language teaching, the question of inter-language transfer, Methodology and methodical trends in the history of foreign language teaching: Grammar-Translation Method, Direct Method, Transmission methods, Audio-Lingual Method, Audio-Visual Global and Structural Method, Communicative Approach.
Last update: KLINKA/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2016)
|
|
||
Základní literatura:
TAGLIANTE, C. (2006) : La classe de langue. Paris: CLE International BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2008) : Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International
Literatura k evaluaci:
Libovolný titul z ediční řady Le point sur... (CLE International) nebo Techniques et pratiques de classe (CLE International).
Doplňková literatura:
BENEŠ, E. (a kol.) (1970) : Metodika cizích jazyků. Praha: SPN (coll.) (2005) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. VANTHIER, H. (2009) : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International
Dokumenty:
Conseil de l’Europe (2001): Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. (2013) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT (2003) Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier (2001) Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna
Časopisy:
Le français dans le Monde. Cahiers pédagogiques Cizí jazyky
Last update: KLINKA/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2016)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu, maximálně 3 absence. Ústní evaluace nad probranými tématy (teoretická i praktická otázka vycházející z reálně probraných témat v kurzu) a vybranou didaktickou publikací (viz literatura).
Maximálně dva pokusy na zápočet. Last update: KLINKA/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2016)
|
|
||
Notions de base, espace et contexte de l’enseignement / apprentissage de FLE Enseignant de FLE (compétences, stratégies, rôles) Lieux d’apprentissage, la classe Élève / apprenant Méthodologies et méthodes Évaluation
(2 sessions par thème) Last update: KLINKA/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2016)
|