SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Didactics of Biology I - ON2302005
Title: Didaktika biologie I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Interchangeability : O02302031
Is pre-requisite for: ON2302011
Is interchangeable with: OPNB2B102A, O02302031
Annotation -
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2011)
The course contains main topics of didactics of biology, geology and environmentalistics for using at upper secondary school. After attending the course student should know official czech school documents, forms and methods suitable for teaching particular topics of mentioned branches, czech textbooks of biology, geology and environmentalistics and important criterions for their choice and didactic aids. He should work out written preparation for teaching, know ways of checking results of teaching, prepare didactic test and propose its evaluation. He should explain organization of secondary school-leaving exam from biology. He should know possibilities of extracurricular scientific activities of students. He should be able to organize teaching according specific assignment for given group of students.
Literature - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)

Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání správně vypracovaného portfolia, které musí obsahovat: 

1. pracovní list s tematikou RVP ZV a G

2. pracovní list Hodnocení učebnic přirodopisu

3. písemnou přípravu na hodinu pro ZŠ na dané téma - rozpis viz Moodle

4. písemnou přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - rozpis viz Moodle

5. návrh tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zdůvodněním zvoleného způsobu řazení témat

Další dílčí úkoly budou zadávány v průběhu kurzu.

 

Zkouška je ústní. Otázky ke zkoušení jsou dostupné v Moodle.

Syllabus - Czech
Last update: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2013)

Obsah přednášek
 
 

1.     Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

2.     Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

3.     Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

4.     Didaktické zásady výuky biologie.

5.     Organizační formy výuky biologie.

6.     Metody výuky biologie.

7.     Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

8.     Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

9.     Příprava učitele na vyučovací hodinu.

10.  Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

11.  Maturita z biologie - nové pojetí závěrečné zkoušky.

12.  Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

13.  Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.


 
Obsah cvičení
 

1.     Vzdělávací dokumenty - pracovní list.

2.     Didaktické zásady - práce s textem.

3.     Učebnice přírodopisu a biologie - hodnocení, kritéria výběru.

4.     Metody výuky, jejich hodnocení - pracovní list.

5.     Tvorba tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ.

6.    Maturitní zkouška z biologie - ukázky testů.

7.     Podvádění studentů - diskuse.

8.     Písemná příprava na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - samostatná práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html