The aim of this course is to develop knowledge and skills for teaching interactive, receptive and productive language skills.
Students will be introduced to foreign language acquisition theories and to psycholinguistic processes taking place
particularly during spoken interaction and during listening and reading comprehension. Students will bečíme familiar with the
European scale of language proficiency and gain basic knowledge of assessing written and spoken discourse. As part of
the seminars, students will participate in partner teaching based on differentiated literature study, peer-teaching and
reflection. Students will learn to evaluate didactic approaches and develop their knowledge. They will create their own
portfolio of effective teaching activities and will be able to integrate individual language skills to create a lesson plan.
Last update: PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (14.03.2017)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. a základních principů výuky jazykových prostředků se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzy výuky jednotlivých řečových dovedností. V návaznosti na oborovou praxi si studenti vytvářejí soubory efektivních aktivit, umějí integrovat jednotlivé řečové dovednosti a plánovat vyučovací hodiny.
Obsah:
Introduction;
Teaching language skills:
teaching listening,
teaching reading,
teaching speaking,
teaching writing.
Course evaluation.
!!!!! V LS 2017 jsou následné změny, a to z důvodu řady odpadlých hodin. !!!!!
Literature - Czech
Last update: CHALUPSK/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2015)
Základní:
Vybrané kapitoly z:
BROWN, H. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman, 2001.
HARMER, J. The Practice of English Language Teaching. Longman, 1991.
HARMER, J. How to Teach English. London: Longman, 1998.
GOVER, R.; PHILLIPS, D.; WALTERS, S. Teaching Practice Handbook. Heinemann, 1995.
Doporučená:
WILSON, J.J. How to Teach Listening. Pearson Education, 2008.
NUTTALL, C. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Macmillan, 2005.
GOH, C.C.M.; BURNS, A. Teaching Speaking. Cambridge University Press, 2012.
HARMER, J. How to Teach Writing. Pearson Education, 2004.
UR, P. A Course in English Language Teaching. Cambridge University Press, 2012.
HENDRICH, J. ET AL. Didaktika cizích jazyků. SPN Praha, 1988.
Vybrané časopisecké studie.
Syllabus
Last update: PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (14.03.2017)
Reflexe praxe, swop-shop vlastních aktivit zaměřených na jednotlivé řečové dovednosti včetně pilotáže, kritéria hodnocení řečových dovedností, sumarizace výstupů z pozorování zaměřeného na řečové dovednosti
Závěr, needs analysis, diskuse videozáznamů atd.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (14.03.2017)
Požadavky na studenta
• Aktivní účast na seminářích (80%)
- diskuse vybraných tematických celků + vlastních pozorovacích archů + aktivit vlastní tvorby
- příp. "MT lesson plans"
• 4 aktivity vlastní tvorby (zaměřené na 4 řečové dovednosti a založené na teoretickém poznání dané oblasti) včetně pilotáže v rámci praxe
• 4 pozorovací archy (zaměřené na 4 řečové dovednosti a založené na teoretickém poznání dané oblasti) včetně pilotáže v rámci praxe
• Formát: Závěrečný test
Požadavky na studenta pro LS 2017:
• Aktivní účast na seminářích – návštěva všech zbylých 5ti seminářů + příprava na ně