|
|
|
||
The Pedagogical practice II runs during four weeks of winter semester which are given by faculty. During that time, the students attend continuously selected upper secondary school where they have to observe 10 lessons of biology. Subsequently the students carry out their own 10 lessons of biology. All lessons are recorded by the students in a “Diary of Practice”. Each student has to inform the guarantor of the practice about his activities at school by sending a valid daily schedule. One lesson taught by the student will be observed and reflected by one of the teachers from Department of Biology and Environmental Studies. The credit is given for handing the Diary of Practice (records of observations, preparation for own lessons), positive evaluation of faculty teacher, positive evaluation of an observed lesson and active part in the final colloquium.
Before the beginning of the semester the students are always informed via e-mail about the course Pedagogical practice II and they are given a schedule of the practice for the current semester – all given terms are binding.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
- 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů) - Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu - Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe) - Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem - Uskutečněná hospitace s reflexí - Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha. Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291. Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha. Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha. Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha . Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha. Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha. Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press. Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha. Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha. Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha. Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno) Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha. Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
|
|
||
- 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů) - Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu - Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe) - Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem - Uskutečněná hospitace s reflexí - Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
|
|
||
The long term practise II. runs during October. During that time the students have to inspect 10 classes to see the experienced teacher. In addition the students perform their own 10 lessons during October. The students undertake the practice individual or in couples under the lead of the senior teacher. Each of the performed classes are analyzed by senior teacher. The student is supposed to study the special literature concerning the teaching and take part in all the school events. The evaluation of the students is done by folowing items: general approach to the teaching profession, professional skill, communication skill, ability of the leadership, proper behaviour in the class, niveau of the written preparing for the class. The student get credit as a conclusion. Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
|
|
||
Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha. Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291. Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha. Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha. Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha . Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha. Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha. Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press. Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha. Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha. Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha. Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno) Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|