|
|
|
||
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
|
|
||
To introduce terms, aims and means of the experience pedagogy to the students. Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
|
|
||
Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press. Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál. PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání. http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno. RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani rozšiřující: •Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
účast na výuce, test, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Contents of the Course: Concept of the term "experience pedagogy" Aims of "experience pedagogy" as education based on experience; didactic targets Need of active means of education - learning, global education, holistic principle Process of learning, Kolb's cycle of learning, methodology of experience pedagogy (motivation, event, feedback), game - "life as", rules, reflexes personal development, comfort zone, types of intelligence group, cooperation, leadership, role determination of correct choice of means (for whom, for what aim, circumstances, dramaturgy, personality of a tutor, teacher, trainer; burn-out syndrome
Sources: education in the country (by adventure, challenge, projects, Outward Bound, etc.) Drama, drama therapy Aesthetic experience Art therapy
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2010)
|