The course is aimed at learning of art techniques and working methods in art education and at basic orientation in current artistic trendes. Students are also engaged in interdisciplinary overlaps of art education. Space here is devoted to the intermediation of art. Students will learn the art extracurricular opportunities such as animation gallery and educational programs in the galleries.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Kurz je zaměřen na poznávání výtvarných technik a metod práce ve výtvarné výchově a na základní orientaci v současných trendech ve výtvarné výchově. Studenti se seznamují s možnostmi mimoškolní výtvarné výchovy a s didaktickými kategoriemi myšlenkového modelu vedené výtvarné činnosti
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Aim of the course -
The aim of the course is for students to develop their own artistic dispositions and sensitive and informed ability to choose appropriate visual techniques and resources for art activities in terms of institutions providing leisure activities for children and youth. Deepens the awareness of other possibilities for artistic and educational school activities or outside of school activities.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Cílem předmětu je rozvíjet u studentů vlastní výtvarné dispozice a schopnost citlivě a uvědoměle volit přiměřené výtvarné techniky a prostředky pro výtvarné činnosti v podmínkách institucí zajišťujících zájmovou činnost dětí a mládeže a jejich výchovu. Prohlubuje se informovanost o dalších možnostech výtvarně výchovných aktivit školních i mimoškolních.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Descriptors -
author, perception, social and historical context, sign, meaning, information, interpretation, didactical reflexion, methods
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Literature -
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtv.uměním IV.Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5. BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997 ISBN 80-208-0432-3. ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Praha: Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze, 2003, 2004 SLAVÍKOVÁ,Vl; SLAVÍK, J; HAZUKOVÁ,H.Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškolákya mladší školáky.1.vyd. Praha: UK-Pedagogická fakulta,2000.212.s. ISBN: 80-7290-016-1. Fulková, M., Novotná, M.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd., Fortuna, Praha 1999 Fulková, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997 Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691.
Hazuková, H.: Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtv. Projekty in Metodické listy pro předškolní vzdělávání, Raabe ? duben 1999 Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově, SARAH, Praha 2003 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Výtvarná čítanka pro 2. ? 5. roč. ZŠ, Praha 1996 http://www.artefiletika.cz
Štěpánková, K. Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova. 1(1) /cit. 2013-10-03/ ISSN 2336-1824.
Na těchno stránkách se seznámíte s podstatou směru výtvarné výchovy zvaného artefiletika, který jako základ práce užívá výrazové hry a reflektivního dialogu. Jsou zde uvedeny rovněž příklady artefiletických aktivit realizovaných ve školním i mimoškoním prostředí.
http://artycok.tv/ Na těchto stránkách shlédnete krátké videoreportáže z právě probíhajících výstav, dozvíte se o zajímavých uměleckých projektech a aktivitách apod.
http://www.mc-galerie.cz/SSMU-a-SUDS/ Stránky lektorského odd. Národní Galerie představují nejrůznéjší aktivity pro děti, studenty a dospělé, které toto odd. poskytuje.
http://www.galerierudolfinum.cz/index.php?site=programy/programy-edukativni Edukativní programy Galerie Rudolfinum k aktuálním výstavám a archiv ed. prog.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (17.02.2017)
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtv.uměním IV.Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5. BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce, 1997 ISBN 80-208-0432-3. ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8 ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Praha: Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze, 2003, 2004 SLAVÍKOVÁ,Vl; SLAVÍK, J; HAZUKOVÁ,H.Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškolákya mladší školáky.1.vyd. Praha: UK-Pedagogická fakulta,2000.212.s. ISBN: 80-7290-016-1. Fulková, M., Novotná, M.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd., Fortuna, Praha 1999 Fulková, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997 Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691.
Hazuková, H.: Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtv. Projekty in Metodické listy pro předškolní vzdělávání, Raabe ? duben 1999
Kesner, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo)
Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově, SARAH, Praha 2003 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1, 2, Výtvarná čítanka pro 2. ? 5. roč. ZŠ, Praha 1996
Štěpánková, K. Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova. 1(1) /cit. 2013-10-03/ ISSN 2336-1824.
http://www.artefiletika.cz Na těchno stránkách se seznámíte s podstatou směru výtvarné výchovy zvaného artefiletika, který jako základ práce užívá výrazové hry a reflektivního dialogu. Jsou zde uvedeny rovněž příklady artefiletických aktivit realizovaných ve školním i mimoškoním prostředí.
http://artycok.tv/ Na těchto stránkách shlédnete krátké videoreportáže z právě probíhajících výstav, dozvíte se o zajímavých uměleckých projektech a aktivitách apod.
http://www.mc-galerie.cz/SSMU-a-SUDS/ Stránky lektorského odd. Národní Galerie představují nejrůznéjší aktivity pro děti, studenty a dospělé, které toto odd. poskytuje.
http://www.galerierudolfinum.cz/index.php?site=programy/programy-edukativni Edukativní programy Galerie Rudolfinum k aktuálním výstavám a archiv ed. prog.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (17.02.2017)
Teaching methods -
seminar
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
seminář, praktické výtvarné aktivity a jejich reflexe jako prostředek pro vyvození teoretických poznatků, participace na edukačním prog. v galerii
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Requirements to the exam -
Closure: CCredit: the conditions will be clarified in the seminar.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
zakončení: KZ Splnění zadané seminární práce.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Syllabus -
Theory: working methods in art education questions intermediation of art gallery animations and educational programs in the galleries basic orientation in the current artistic trends Practices: 2D art techniques ? drawing, painting, collage etc. 3D art techniques ? modelling, object creation etc. action forms in art education intermediation of the art work - controlled interview, artTeorie:
creative methods in VAE the problematics of presenting visual artefacts
gallery and museum animation and education prorammes
ellemntary orientation in contemporary trends in Art.
Practice:
2 and 3D techniques, action
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Teorie: metody práce ve výtvarné výchově problematika zprostředkování umění ve výtvarné výchově galerijní animace a edukační programy v galeriích základní orientace v současných uměleckých trendech Praxe: plošné výtvarné techniky ? kresba, malba, koláž atd. prostorové výtvarné techniky modelování, objektová tvorba atd. akční formy ve výtvarné výchově zprostředkování uměleckého díla řízený rozhovor
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (17.02.2015)