SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Sociocognitive approaches to learning and their application in the conception of teaching - OKNZ1Q035B
Title: Sociokognitivní přístupy k učení a jejich aplikace při koncepci výuky
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation - Czech
Předmět učí studenty dívat se na proces učení jako na nástroj celkového kognitivního rozvoje dítěte, v němž klíčovou úlohu hrají multidimenzionální sociální interakce: žák-učitel, žák-žák, žák-společnost. Konkrétní témata: viz sekce SYLLABUS. Cíle: 1) osvojit si principy sociokognitivních přístupů v pohledu na povahu a průběh učebního procesu, 2) aplikovat osvojené teoretické principy do přípravy modelové vyučovací hodiny. Forma výuky: přednáškové části, skupinové/individuální aktivity, práce s videm, práce s didaktickými materiály, práce s odbornými texty.
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení.

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. 

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

YVES, B. Soudobé teorie vzdělávání.

Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Individuální semestrální práce: návrh vyučovací hodiny v souladu s principy tzv. ‚zprostředkovaného učení‘.

Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Syllabus - Czech

Tématické bloky:

  • Úvod: 
    • Vztah učení a kognice
    • Piagetova konstruktivistická koncepce kognitivního vývoje
    • Kritický pohled a nástin podoby sociálního pohledu na kognitivní vývoj
  • Vygotského kulturně-historická perspektiva v psychologii 
  • Brunerův sociálně konstruktivistický přístup
  • Feuersteinův koncept zprostředkovaného učení
  • Krátké seznámení s dalšími vybranými sociokognitivními koncepcemi učení:
    • Bandurova teorie sociálního učení
    • Koncept sociokognitivního konfliktu Perret-Clermontové, Mugnyho, Doise 
    • Teorie kontextualizovaného učení školy v Palo Alto 
    • Metoda kooperativního učení/vyučování inspirované Freinetem
  • Shrnutí, porovnání a kritické zhodnocení sociokognitivních přístupů
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Learning resources - Czech

Opory (přednášky a materiály) budou k dispozici v univerzitní aplikaci Moodle - link bude zaslán zapsaným studentům.

Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html