|
|
|
||
Through experiential learning, the course aims to lead to a deeper self-knowledge and understanding of one's role in shaping interpersonal relationships within the group. It is also about conveying the principles of self-knowledge, self-assessment, sharing and reflection within the group formed. Promoting the further development of social and communication skills that are necessary for those in the helping professions includes teaching.
Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je prostřednictvím prožitkového učení vést k hlubšímu sebepoznání a pochopení své role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Dále jde o zprostředkování principů sebepoznání, sebeposuzování, sdílení a reflexe v rámci vytvořené skupiny. Podpora dalšího rozvoje sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nutné pro pracovníky pomáhajících profesí, mezi učitelství patří. Výstupy z učení: - osvojení si postupů pro hlubší sebereflexi - osvojení si postopů pro zpracování hlubší sebereflexe - získání zkušenosti ze sdílení reflexe a sebereflexe s ostatními se skupinou - porozumění prožitkům ze sdílení - vlastní rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností aktivním zapojením do semináře Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na atestování: 30 hodin Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Pro zápočet je nutná docházka na seminře (80%), zapojení do skupinového dění a podíl na reflexi, plnění dílčích úkolů, zpracování závěrečné reflexe průběhu semináře a výstupů z něj - tato část bude předmětem individuálního setkání vyučují se studujícím. Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005. GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018. JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001. KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013. ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2017. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003. WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011 Odkaz na kurz - moodle Kurz: Sebezkušenostní seminář (cuni.cz) Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (15.03.2024)
|
|
||
Témata kurzu: 1. členství a partnerství ve skupině, důvěra ve skupinu, 2. sdílení, vyjadřování pocitů, 3. emoční podpora, pozitivní zpětná vazba, 4. principy pomoci druhým, vyžádaná pomoc, 5. přeznačkovávání, destigmatizace, 6. nácvik prvků chování, osvojování nových sociálních dovedností, 7. reflexe dosavadních zkušeností v práci se žáky. Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|