|
|
|
||
The course is focused on selected aspects of education of pupils from culturally different backgrounds. It focuses on the nature od social inequalities that on one side come from non-majority experience of pupils from migrant and ethnic minority backgrounds and on the other side come from the school as modern society institution which is tasked with homogenization of society and inclusion during the secondary socialization of pupils. Key theme is identity that is negotiated between pupils and teachers. Barriers that pupils have to overcome when they come from minority backgrounds into the majority focused school. That means getting into peer groups, adapting to curriculum requirements, overcoming limits given by family backgrounds an so on. Then school as institution is analysed, its opennes to inclusion, the situation of teachers that struggle to fulfill conflicting demands of school, society and regards to individual needs of children. The aim is to cultivate teachers sensitivity and insight into issues of cultural diversity and strenghten respect to self and th the individuality of pupils.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Seminární práce Další požadavky: Aktivní účast na semináři, samostudium na základě vzdělávacích opor Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
ALBA, R., KASINITZ, P., WATERS, M. C. The Kids Are (Mostly) Alright: Second-Generation Assimilation, Comments on Haller, Portes and Lynch. Social Forces. 2011, 89(3). s. 764- 773. BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011. CUMMINS, J. Beyond language. Academic communication and student success. Linguistics and Education. 2014, 26, s. 145-154. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků. In: Bittnerová, D. (ed.): Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat Praha, 2009, s. 21-78. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Grada: Praha, 2010. JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A. (2015). Etnicka rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha : Portal, 2015. 256 s. KOHOUT–DIAZ, M., BITTNEROVÁ, D., LEVÍNSKÁ, M. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická orientace. 2018, 28(2), s. 235 – 268. LAUNIKARI, M., PUUKARI, S. (eds.). Multikulturní poradenství. Teoretické základy a osvěčené postupy v Evropě. Praha: Dům zahraničních služem MŠMT, 2009, s.157-169. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ŠTECH, S. Sociálně kulturní pojetí handicapu. In: Vágnerová, M., Hadj Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
Metody podpory distančního studia Moodle, powerpointová prezentace, četba odborných textů dle klíčových otázek, videa. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
Kurz je zaměřen na vybrané aspekty vzdělávání dětí z kulturně odlišného prostředí. Zaměřuje se na povahu sociálních nerovností, které na jedné straně vyplývají z odlišné, ne – majoritní zkušenosti dětí z rodin migrantů a národnostních menšin a na straně druhé které jsou dané povahou školy jako instituce moderní společnosti, jejímž cílem je v rámci sekundární socializace posilovat homogenitu, resp. inkluzi ve společnosti. Významným tématem je identita, kterou žáci a učitelé společně vyjednávají. Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí Blok V – Sebereflexe Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Studijní opory v Moodlu jsou dostupné prostřednictvím tohoto odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8372 Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.12.2019)
|