SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Effective Communication in Schools (teacher, principal, pupil, parents and assistant teacher) - OKNZ1Q029B
Title: Efektivní komunikace ve škole (učitel, ředitel, žák, rodič a asistent)
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, MC [HS]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
The subject will bring basic theoretical and practical knowledge of effective communication in the school environment. 1. Communication and pedagogical communication 2. Principles of effective communication in the school environment. Recognizing appropriate procedures and risks in the context of the school institution 3. Different types of communication between school actors. The ability to support and manage communication with students. 4. Critical points of communication in the school. Skills to prevent conflicts and solve them 5. Training of basic communication skills. Learning basic communication techniques.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
Course completion requirements - Czech

 Krátký písemný úkoly v podobě popisu vlastní zkušenosti v komunikačních situacích 

 

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Literature - Czech

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU 1995.

SVATOŠ, T. a MAREŠ, J. (ed). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus 1993, s. 28-32.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0085-7.

ROLLNICK, S. ,  KAPLAN, G., RUTSCHMAN, R.  Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál, 2017 

 

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Teaching methods - Czech

Metody podpory distančního studia: Písemné materiály, videonahrávky

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Syllabus - Czech

Sylabus kurzu: 

Komunikace jako základní nástroj našeho vývoje i identity - teoretický vstup

Základní znaky komunikace - symetrická a asymetrická komunikace. Studenti rozpoznají typy komunikace a její funkce v různých sociálních situacích. Zařadí je do kontextu instituce školy a jejíc funkcí a porozumí rizikům.

Pozitivní a partnerská kounikace. Studneti analyzují a aplikují různé podoby komunikace na konkrétním materiálu. 

Techniky komunikace. Studenti si vyzkouší základní techniky. 

Konflikty a jejich řešení. Analýza typů konfliktů, dovednost jim předcházet. Nácvik řešení. 

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodlu zde.

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html