|
|
|
||
The aim of the course is to introduce, explain and show what mediated learning is through concrete examples from the practice of preparing and implementing teaching/intervention work in a school or counselling environment.
Students will acquire basic knowledge of educational psychology as a prerequisite for understanding the principles of mediated learning. The course bases its interpretation of mediated learning on two theoretical lines of educational and developmental psychology: 1) L.S. Vygotsky's line of sociocultural learning theory and 2) Reuven Feuerstein's line of study of cognitive development in an intercultural perspective.
From the student's point of view, the seminar is divided into three successive parts during the semester. In the first part, students are introduced to basic concepts and theoretical background (lecture combined with self-study readings). In the second part they carry out sub-group exercises designed to promote understanding of the principles of mediated learning and to facilitate the transfer of theoretical knowledge into the teaching/didactic practice of the individual student. In the third part, the student independently carries out a written reflection of his/her own lesson using elements of mediated learning and then presents it.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Základní literatura: MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009. VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)
Doporučená literatura: MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008. KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013. FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H., FEUERSTEIN, L.S. BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017. BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306. (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf) BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
Témata: Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi
STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864
Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (12.12.2019)
|
|
||
kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864 Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.12.2019)
|