Cognitive Psychology in School Learning - OKNZ1Q019B
|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení se se základními poznatky kognitivní psychologie, které mají přímý vztah ke školnímu učení. Kognitivní psychologie se zabývá tím, jak lidé zpracovávají informace – tedy jak je vnímají, jak si je zapamatovávají, jak se je učí a jak o nich přemýšlejí. Je to tedy obor, který má na jedné straně velmi blízko k pedagogice a na straně druhé k oblasti neurověd. V tomto poli se budeme v rámci kurzu pohybovat. Studující tedy získají představu o oboru kognitivní psychologie a o tom, jak z něho mohou těžit ve svých školních praxích.
V některých oblastech bude kurz navazovat na témata vyučovaná v předmětu Základy psychologie, který patří k povinným předmětům bakalářského studia. Zde budou tato témata blíže rozpracována z kognitivně psychologické a neuropsychologické perspektivy a vztažena k potřebám studentů učitelství.
V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle kognitivní psychologie. Zaměříme se rovněž na způsob spolupráce s dalšími vědními obory, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. Dále se budeme postupně zabývat jednotlivými kognitivně psychologickými tématy a přesevším pak jejich vztahem ke školní praxi:
1. vnímání a pozornost
2. paměť
3. myšlení
4. jazyk a řeč
V každé z těchto částí se vždy rovněž zaměříme na možné poruchy a oslabení se kterými se nejčastěji setkáváme ve školním prostředí.
V rámci celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů. Výstupem z kurzu bude didaktický test a seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí vybranou kognitivně psychologickou či neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
Didaktický test, seminární práce. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
BLAKEMORE, S. J., & FRITH, U. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005. DAMON, W. LERNER, R. M. (Eds.) Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. INHELDER, B., & PIAGET, J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Psychology Press, 1958. STRAKA, O., CÍGLER, H., & JABŮREK, M. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 3, 327-358, 2014. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7850 Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|