|
|
|
||
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologických koncepcích nadání a inteligence, zdůrazňuje důležitost vnímání individuality žáka a jeho diagnostiku. Speciálně-pedagogické hledisko objasňuje možnosti podpůrných opatření ve škole v rámci společného vzdělávání. Didaktická perspektiva přináší metody práce s nadanými žáky v rámci běžné třídy. Dále jsou představeny odborné soutěže a mimoškolní a volnočasové aktivity, zaměřené na rozvoj nadání.
1. Základy problematiky nadání a nadaných – pojmy, teorie inteligence a nadání
2. Charakteristika nadaných
3. Emočně-sociální charakteristiky nadaných a mýty, které se o této šíří ve společnosti
4. Rodina a volný čas nadaných, možné problémy a jak jim předcházet
5. Typy nadaných dětí
6. Identifikace nadaných – proč?, v jakém věku (kdy?) a jak?
7. Identifikace nadaných – metody použitelné ve školním prostředí
8. Nadané děti ve škole – specifika výuky nadaného dítěte
9. Vhodné organizační formy práce s heterogenní skupinou. Individualizace a personalizace výuky, vrstevnaté učební úlohy, základní a rozšiřující učivo.
10. Motivace a motivování nadaných dětí
11. Situace v ČR, legislativa, IVP, možnosti edukace nadaného žáka v našem prostředí
12. Informační zdroje a portály zabývající se problematikou nadání
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.09.2019)
|
|
||
Po skončení předmětu studující
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
|
|
||
Studující získají atest na základně pravidelného plnění úkolů v e-learningu. Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
CIHELKOVÁ, J. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. FARAH, J. N. Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press, 2018. FOGARTY, R., KERNS, G. M., PETE, B. M. Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press, 2018. FREEEMAN, Y. S., FREEMAN, D. E., RAMIRÉZ, R. Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann, 2008. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. MILLER, A. Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). Praha: Triton, 2012. MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.09.2019)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15382 Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
|
|
||
Co je nadání? Studující...
Charakteristiky nadaných dětí Studující...
Nadání jako schopnosti Studující...
Proces identifikace nadání Studující...
Vzdělávání nadaných žáků a žákyň Studující...
Last update: High Radka, PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
|