SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Motivation in School - OKNZ1Q012B
Title: Motivace ve škole
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
The subject is focused on the presentation of complex explanatory motivational schemas enabling students to increase their comprehensibility of this complicated phenomena at school. The main aim is to inspire students using specific methods of pedagogical diagnostis and interventions to employ well-considered work with pupil´s motivation at school.
Last update: Urbanová Denisa, Mgr. Ing., Ph.D. (10.09.2022)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu. 
Last update: Urbanová Denisa, Mgr. Ing., Ph.D. (13.11.2022)
Literature - Czech

Blatný, M. (2010): Psychologie osobnosti. Praha, Grada.

Csikszentmihalyi, M. (2017): Flow a práce. Praha, Portál.

Hrabal, V., Man, F., Pavelková,I. (1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Maslow, A. H. (2021): Motivace a osobnost. Praha, Portál.

Nakonečný, M. (1996): Motivace lidského chování. Praha, Academia.

Pavelková, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018). Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, LXII/4, s. 350 -365.

Pavelková, I., Kubíková, K., Boháčová, A. (2020): Strach a školní výkon. Pedagogika, 70/2, s. 139 – 156.

Soukup, J. (2020): Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál. 

Last update: Urbanová Denisa, Mgr. Ing., Ph.D. (10.09.2022)
Syllabus - Czech

Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.

Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Krátkodobé a dlouhodobé strategie podpory učební motivace.

Pedagogická diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb.

Motivování žáků ve škole a v rodině. Atribuce a výkonová motivace.  

Překonávání krizí v motivaci k učení, příčiny žákovské nemotivovanosti.  

Strach a nuda ve škole, copingové strategie, flow motivace.  

Vzdělávací autoregulace. Perspektivní orientace.

Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.

Last update: Urbanová Denisa, Mgr. Ing., Ph.D. (10.09.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html