Kurz poskytuje studentům informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství. V kurzu studujícím budou nabídnuty jak teoretické, tak i empirické poznatky k praktickému nácviku. Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci.
Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství.
Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; PPP, SPC, SVP, neziskové organizace, medicínská zařízení). Postupně se seznamují s nejčastěji řešenými problémy žáků a tříd mateřských, základních i středních škol. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti.
Témata jsou řazena chronologicky dle věku žáků a průřezově mapují oblasti: školní zralost a připravenost, žák se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole, tvorba podpůrných opatření pro: žáky se specifickými poruchami učení a chování, lehkým mentálním postižením, narušenou komunikační schopností, poruchami autistického spektra. a pro žáky mimořádně nadané. Dále jsou oslovena témata: specifika poradenské práce se školní třídou, kariérní poradenství a poradenství pro volbě vhodného výchovného stylu / rodinné poradenství. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Course completion requirements - Czech
Účast na seminářích, průběžná četba a plnění zadaných úkolů; závěrečný seminární úkol či závěrečný didaktický test.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Literature - Czech
BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ČAPEK R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. DRAPELA, J. V.; HRABAL, VL. Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995. DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: PedF UK. LANGOVÁ, M., HEŘMANOVÁ, V., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ. M. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n. L.: UJEP, 2005. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001 VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)