SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education for thinking in European and global contexts - OKNZ1C046B
Title: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:10/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation -
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)
The course is designed to enable the student a distance and thus deeper and independent understanding of the topics and problems contained in the theme "Education for Thinking in European and Global Contexts".
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Přivést k citlivosti studentů na nezjevné kontexty a horizonty jak ve školním, tak občanském životě a umožnit jim tak lepší rozhodování díky zohlednění celku.

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Povinná:

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.

 

Doporučená:

ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Druhé vydání. Praha: Oikoymenh, 2013. 679 s. ISBN 978-80-7298-483-1.

BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8.

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8.

HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004. 62 s. ISBN 80-7298-083-1.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy

2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí?

3. Praxe a teorie; rozbor a interpretace Hegelova textu: Kdo myslí abstraktně? – důležitost myšlení v kontextech

4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu

5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí

6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta

7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka?

8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – příklad slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“

9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy

10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický

11. Problém hodnot a hodnocení

12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člověka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad problematikou v souvislosti s probranými tématy, v němž bude muset student vykázat, že jeho tvrzení nejsou pouhým míněním, ale že problémům rozumí.

Learning resources - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html