In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
Na setkání si dohodneme i podmínky ukončení kurzu (esej s popisem vlastních zkušeností s komunikací s rodiči)..
V kurzu se budeme věnovat funkcím obou institucí, rodiny a školy ve společnosti a v socializaci dítěte, současnému stavu vztahů rodiny a školy, formám komunikace, jejím rizikům a jejímu obsahu.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
Course completion requirements -
Attendance and active work in the seminar
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Podmínkou ukončení kurzu je krátká seminární práce o zkušenostech učitelů v jejich práci s rodiči. Na konkrétním tématu se dohodneme během výuky.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (29.01.2019)
Literature -
P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.
P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G. (ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper No. 2, London, National Children's Bureau 1985.
W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London, Cassell 1992. W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education. London, Gordon & Breach 1983.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.
RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.
RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Doporučená literatura:
ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.
FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.
FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.
MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.
RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.
TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200
VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
Syllabus - Czech
Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (17.05.2019)