SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Family and School Relationships - OKNZ0Q133B
Title: Vztahy rodiny a školy
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0Q102A
Interchangeability : OKNPP13153
Annotation -
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
Course completion requirements -

Attendance and active work in the seminar

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Literature -

P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.

P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G.
(ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper
No. 2, London, National Children's Bureau 1985.

W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London,
Cassell 1992.
W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education.
London, Gordon & Breach 1983.

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
Syllabus - Czech

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost ( 

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami  

3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla  

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

 

   Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa

           Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.

 

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

 

c)      Individuální kontakty

 

Pravidla komunikace s rodiči  

 

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči  

 

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html