|
|
|
||
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogické praxe ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principů zprostředkovaného učení. Kurs opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie: linii Vygotského sociokulturní teorie učení a o teorie vývoje poznávacích procesů Reuvena Feuersteina. Tématická skladba kursu: 1. Co je zprostředkované učení. 2. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 3. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje. 4. Zprostředkované učení v díle Reuvena Feuersteina 5..Zprostředkované učení R. Feuersteina - charakteristiky 6. Uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické praxi a intervenci. 7. Zprostředkované učení jako výkladový princip v metodách systematické výuky myšlení . Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
Základní literatura: MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení., Portál, Praha, 2009. VYGOtSKÝ, L.S. Myšlení a řeč. Portál , Praha, 2004.- kapitoly o zóně nejbližšího vývoje ( Vztah učení a vývoje)
Doporučená literatura: Málková, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga Praha, 2008 . Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál, Praha 2013 Feuerstein, R., Falik, L.H., Feuersein, L.S. Bohác, K. . Myslet nahlas- mluvit nahlas. Portál, Praha. 2017. Burden, R,., Nichols, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum.Research papers in Education, 15 (3) 2000, p. 293-306. ( http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf) Blagg, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey, 1991 Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2018)
|
|
||
Pro hodnocení v kurzu student připraví na základě studia předepsané literatury návrh vlastního zapracování principů zprostředkovaného učení ve výukové hodině/ případně poradenské práci. Vlastní návrh zpracuje do formy seminární práce. Docházku na seminář vyučující eviduje. Absence více než 3 seminární setkání znamená náhradní seminárí úkol- upřesnění viz níže. Účast na blokové výuce je vyžadována jakou součást podmínek pro úspěšné ukončení kurzu. Individuální plnění kurzu je možné pouze na základně písemné žádosti a dohody s vyučující realizované před začátkem výukového období ZS 2019- tedy prvního blokového výukového setkání.
Zadání seminární práce zs 2019: Seminární práce má ukázat, jak student na základě studované odborné literatury nebo absolvovaných seminárních setkání dokáže zapracovat principy zprostředkovaného učení do návrhu vlastní výukové hodiny. Téma seminární práce tedy ideálně spadá do oboru/studijního zaměření studenta. Student rozpracuje hodinu, kterou sám odučil v rámci výukových praxí. Tuto hodinu ale modifikuje tak, aby cíleně umožňovala výuku dovedností myslet a učit se a to primárně s využitím principů zprostředkovaného učení. Navrhovaná výuková hodina, nebo výukový blok tedy, má ukazovat, jak student žákům konkrétně vytváří prostor pro rozvoj nebo zlepšení dovednosti přemýšlet a učit se. Rozsah seminární práce: 3 - 5 normostran. Je důležité navrhovanou hodinu stručně popsat z hlediska jejích cílů, cílové skupiny, užitých nástrojů a postupů pro výuku. Důraz v seminární práce ale má být kladen na konkrétní popis, ukázku a případně i zdůvodnění uplatnění jednotlivých , alespoň klíčových , prvků zprostředkovaného učení. Seminární práci student odevzdá písemně (pomocí odevzdávány v Moodle)……..
Náhradní forma plnění kurzu v případě absencí studenta: V případě, že student absentuje v čase konání blokové výuky, plní na rámec zadání seminární práce náhradní seminární úkol. zadání seminárního úkolu bude upřesněno po prvním termínu blokové výuky(4. 10. 2019). Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2019)
|
|
||
Témata: Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi
STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864
Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (09.12.2019)
|