SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Applied dietetics - OKNY4P032B
Title: Aplikovaná dietetika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNY4P011A
Annotation -
The course deals with currently valid nutrition recommendations, nutritional needs of selected populations and nutrition in various diseases especially those that a teacher may encounter in children and adolescents.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Aim of the course -
The aim of the course is to introduce students to the current problems of the effect of nutrition on a person's health.
Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 6 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Tvorba seminární práce 8 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Course completion requirements -

Requirements for granting credit from the subject Applied Dietetics.

The examination consists of two parts, namely: - making all tasks assigned to the subject at Moodle and submitting them on a predetermined date (a minimum of 60b. of each ongoing task must be obtained) and - successful passing of the written test (required to reach min. 75% of the scores) - both open and closed questions.  The student has a total of three attempts (one regular and two corrective) to pass the written final test.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Literature - Czech

ERBEN, K. (2016). Jak pomoci tělu, aby se vyléčilo samo: homocystein, klíč ke zdraví. Praha: BVD.

FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. & MALICHOVÁ, E. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.

HRONEK, M. & BAREŠOVÁ, H. (2012). Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi.

KOHOUT, P., RUŠAVÝ, Z. & ŠERCLOVÁ, Z. (2016). Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi.

MÜLLEROVÁ, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha: Triton.

SHARMA, S. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing.

TAUBES, G. (2018). Doba jedová 9- Cukr. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton.

ZLATOHLÁVEK, L. (2016). Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika.

Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z:

- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

a

- úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení)  - otevřené i uzavřené otázky.   

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student  bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Syllabus -

Overview of teaching topics:

1. Repetition of knowledge in the fields of nutrition, somatology, food preparation technology and food commodities.

2. The necessary information to build the right eating and exercise regime of the person who wants or needs to change their diet.

3. Specific maintenance requirements for individual population groups.

4. Shaping nutrition habits in children and adolescents, preventing eating disorders as part of health education.

5. Diseases resulting from improper nutrition.

6. A disease requiring a change in diet. Medical nutrition.

7. The policy of drawing up a menu. 8. Problems of alternative meals in the school environment.

9. Type I and Type II diabetes - nutritional specificities, hypoglycemia, hyperglycemia and first aid for these conditions.

10. Allergens in food.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující definuje základní pojmy z výživy (např. strava, dieta, enterální výživa, parenterální výživa, racionální strava, alternativní stravování).

Studující vysvětlí funkci a metabolismus jednotlivých makro i mikroživin v organismu (sacharidy, proteiny, lipidy, minerální látky, vitaminy).

Studující vyjmenuje oblasti,  kterými se zabývájí výživová doporučení pro obyvatele ČR a vysvětlí jejich význam pro zlepšení zdraví.

Studující objasní rozdíly mezi kompetencemi a vzděláním nutričního terapeuta a výživového poradce.

Studující vyjmenuje zásady sestavování stravovacího plánu.

Studující vysvětlí význam nutriční anamnézy. Vyjmenuje jednotlivé části nutriční anamnézy a objasní jejich význam.

Studující kriticky zhodnotí souvislosti mezi způsobem stravování a rozvojem civilizačních onemocnění.

Studující diskutuje vhodnost alternativního stravování pro děti a mladistvé. Vyjmenuje rizika a přínosy alternativního způsobu stravování pro děti a mladistvé a porovná je s riziky pro dospělou populaci.

Studující vyjmenuje jednotlivé léčebné diety, vysvětlí jejich princip a uvede příklady, u kterých onemocnění je možno dietu využít.

Studující vyjmenuje nutriční potřeby žáka s diabetem mullitem I. typu. Vysvětlí zásady první pomoci, pokud žák bude mít projevy hypoglykémie a hyperglykémie.

Studující vysvětlí nutriční potřeby žáka s celiakií a uvede příklad poživatin, které tento žák může konzumovat.

Studující na základě svých předchozích znalostí zhodnotí vhodnost předloženého stravovacího plánu a navrhne jeho případné úpravy.

Studující navrhne možnosti (metody, formy výuky), jak efektivně připravit praktickou hodinu pro žáky druhého stupně ZŠ na téma zdravá svačina.

Last update: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html