SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Sociology of Health - OKNY4P021A
Title: Sociologie zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OKNY4P012A
Is pre-requisite for: OKNY4P031A, OKNY4P041A, OKNY4P103C, OKNY4P036B, OKNY4P033B, OKNY4P031B
Annotation - Czech
Předmět představuje sociologii zdraví jako sociologickou subdisciplínu, která se orientuje na sociální kontext zdraví a nemoci, a proto úzce souvisí s pedagogickou teorií i praxí. Pozornost je věnována sociologickým interpretacím zdraví a nemoci, sociálním rolím lékaře, sestry a pacienta a rovněž problematice současného zdravotnictví coby komplikované sociální instituce.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro hlubší pochopení sociálního rozměru zdraví a nemoci a jeho vlivu na život člověka i celé společnosti.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.¨

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (04.01.2022)
Literature - Czech

BÁRTLOVÁ, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada Publishing.

FOUCAULT, M. (2010). Zrození kliniky. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

HAMPLOVÁ, D. (2015). Proč potřebujeme rodinu, práci a přátele: Štěstí ze sociologické perspektivy. Praha: Fortuna Libri.

HAMPLOVÁ, D. a kol. (2014). Rodina a zdraví – jejich vzájemné souvislosti. Praha: Sociologické nakladatelství.

ILLICH, I. (2012). Limity medicíny. Brno: Emitos.

KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.

KŘÍŽOVÁ, E. (2006). Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.

KŘÍŽOVÁ, E. (2004). Alternativní medicína jako problém. Praha: Karolinum.

MARMOT, M., & WILKINSON, R. G. (2006). Social Determinants of Health. Oxford: Oxford University Press.

ŠMÍDOVÁ MATOUŠOVÁ, O., TOLLAROVÁ, B., ČADA, K. & et. al. (2017). Po stopách moci v nemoci: O morálce, moci a komunikaci v českém zdravotnictví. Praha: Sociologické nakladatelství.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška má formu rozpravy nad vypracovanou písemnou prací, která obsahově vychází z hlavních tematických okruhů uvedených v sylabu.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Syllabus - Czech

1. Současná sociologie a její paradigmata.
2. Sociologické subdisciplíny studující lidské zdraví a nemoc.
3. Hlavní sociologické pohledy na zdraví a nemoc.
4. Významné osobnosti sociologie zdraví a nemoci.
5. Sociální dimenze zdraví a sociální determinanty zdraví.
6. Člověk ve zdravotně relevantních rolích.
7. Zdravotnictví jako sociální instituce.
8. Konvenční a nekonvenční medicína očima sociologie.
9. Fenomén medicinalizace soudobé společnosti.
10. Problém medializace a komercionalizace zdraví.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Learning outcomes - Czech

Absolvent(ka) předmětu:

- definuje současnou sociologii zdraví (v kontextu soudobé sociologie a dalších sociálních věd), vyjmenuje její nejdůležitější subdisciplíny s příklady konkrétních studovaných témat,

- vysvětlí rozdíl mezi holistickými a redukcionistickými přístupy k lidskému zdraví, uvede příklady možných důsledků redukcionistických přístupů ke zdraví a nemoci,

- zdůvodní principiální obtížnost definování fenoménu lidského zdraví, uvede (vlastními slovy) příklady typicky biomedicínského a typicky biosociálního vymezení zdraví,

- vyjádří vlastními slovy podstatu a dopady procesu medicinalizace soudobých společností,

- posoudí možné souvislosti mezi zdravotním stavem a zdravotní gramotností jedince,

- uvede příklady různých individuálních i společenských (socio-ekonomických) důsledků nedostatečné zdravotní gramotnosti lidí,

- popíše základní znaky sociální role pacienta (s oporou o relevantní sociologické teorie),

- popíše základní znaky sociální role lékaře (resp. jiného zdravotníka),

- na příkladu vývoje profese zdravotní sestry poukáže na sociologicky relevantní témata, která lze u této profese studovat,

- objasní princip fenoménu iatrogenie, resp. sororigenie, uvede konkrétní příklady a navrhne možná kritéria pro jejich klasifikaci,

- kriticky zhodnotí koncept medicínsko-farmaceutického komplexu a zasadí tento fenomén do širšího kontextu medicinalizace soudobých společností,

- uvede několik příkladů komercionalizace a komodifikace zdraví, nastíní případná etická dilemata, která se s uvedenými příklady mohou pojit,

- zdůvodní nutnost vnímat nemoc v kontextu životního příběhu konkrétního člověka,

- analyzuje determinanty zdravého životního stylu, a to s oporou o vybrané teorie (např. teorie odůvodněného jednání, teorie osobnostních a situačních moderátorů stresu apod.),

- kriticky zhodnotí vliv médií na zdravotně relevaní chování lidí a na zdravotní politiku státu.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html