SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Selected Educational Issues - OKNY2P131B
Title: Vybrané výchovné problémy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNY2P106A, OKNY2P109A
Annotation -
In this course students get acquainted with different educational institutions and then plan and implement their practice in a selected educational and training facility. They are able to do that by the theoretical knowledge gained during previous studies and past experience. They process a portfolio of the aims of their practice, a description of the institution and a detailed description and reflection of their pedagogical activities.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
Aim of the course -

Using knowledge in the field of risk behavior, students will assess and analyze model situations of selected manifestations of indiscipline, risk behavior in today's school, propose a suitable solution and appropriate prevention.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Descriptors - Czech
  • zadání úkolu a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7405
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.

Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu
Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za stěžejní bod školní kázně.
Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte řádnou literaturu. 

Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)

Last update: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.02.2023)
Literature -

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Requirements to the exam -

Credit requirements:
elaboration of assigned tasks (analysis of specific school rules).
studied literature (1 publication from the list of study literature).

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus -

1. Contexts of problem behavior of children and adolescents.
2. Approaches to the study of problem behavior.
3. Typology of educational problems in contemporary school.
4. Causes of educational problems.
5. Prevention and solution of selected educational problems.
6. Cooperation between school and family with other institutions in solving educational problems of children.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html