Artefiletics and Health - OKNY2P119B
Title: Artefiletika a zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNY4P102C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNY2P101A
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2013)
Students are by the course encouraged to understanding the significance of art and aesthetic experience in the development of human personality. health-promoting effect of creativity in the everyday activities of a child and adultisempha sized, in health or in disease. The subject has a experience able character and opens space for creative activities of students. The didactic aspects are also taken into account, which are needed for utilization issues discussed in a future teaching practice of students.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2013)

The aim of the course is to introdukce artephiletics as salutogenetic komplement of art therapy, in follow-up to the know ledge of health psychology, drama and ergotherapy.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (11.04.2017)

HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava : Perfekt, 1999. ISBN 80-8046-126-0.

SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. (2004b) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004. ISBN: 80-7290-130-3.

SLAVÍK, J. (Ed.) Současná arteterapie v České republice a v zahraničí I. Praha : PF UK, 2000a. ISBN:80-7290-004-8.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-408-3.

Slavík,J., Slavíková,V., Hazuková,H.: Výtvarné čarování (artefiletika),UK ped.f.,Praha 2003

Campbellová,J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Portál Praha 2000

Liebmannová, M: Skupinová arteterapie, Portál Praha, 2005

 

http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2013)

1. Characteristics and current concept of aesthetic, arttherapy and related approaches.

2.  Arts education and creativity as a phenomenon of current company.

3.  Possibilities of aestheticuseable in the school curriculum.

4. "flow" experience and its use in education.

5. Salutogenetic dimension of aesthetic.

6. Principles of therapeutic pedagogy.