SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Culture and PR of Education Organization - OKNU1U133C
Title: Kultura a PR vzdělávací organizace
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)
The course deals with issues of public relations and culture in organizations with a focus on educational organizations. Public relations (PR) are a social communication activity. Through it, the organization acts on the internal and external public with the intention of creating and maintaining positive relationships with it and thus achieving mutual understanding and trust between the two. The culture of an organization then represents a system of values, norms, beliefs, attitudes and assumptions, often unformulated, but determining the way people and organizations behave and act. The course includes a basic approach to public relations, connection with the culture of the organization, its philosophy and identity.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)

Cílem předmětu je seznámit se s významem, projevy a typy kultury organizace (školy), nástroji její tvorby, faktory ovlivňující public relations škol a prostředky, které v oblasti PR lze ve škole využít.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)

Povinná literatura: 

BLOUDEK, J., D. MÜLLER, S. KUBÁTOVÁ a T. BUJNA. Kultura organizace je cestou ke strategii. Praha: Management Press, Albatros Media a.s., 2017. ISBN 978-80-7261-335-9.

HEJLOVÁ, D. Public relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9876-9.

MATOUŠ, Z. et al. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 150 s. ISBN 978-80-907809-3-4.

PAULOVČÁKOVÁ, L. Kultura a PR vzdělávací organizace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-165-4.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

 

Doporučená literatura:

ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha.: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.

DOMINIK, DVOŘÁK, STARÝ K. a Urbánek P. Škola v globální době. Praha: Karolinum Press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.

HEATH, R. L. Encyclopedia of public relations. london: Sage publications, 2005. ISBN 978-0-7619-2733-4.

FTOREK, J. Public relations a politika: kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-6690-4.

JANOUCH, V. Internetový marketing. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7.

KOPECKÝ, L. Public relations: dějiny – teorie – praxe. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8.

KOTLER, P. a K.L. KELLER. Marketing management. 14. vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.

LUKÁŠOVÁ, R. a I. NOVÝ. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0648-1.

SCOTT, D.M. The New Rules of Marketing PR. 4. vyd. Wiley, 2013. ISBN 978-1-118-48876-SVOBODA, V. Public relations – moderně a účinně - 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2866-7.

ŠEDIVÝ, M. a O. MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4040-9.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.     Kultura školy 

2.     Klima školy

3.     Škola jako značka

4.     Image školy 

5.     Marketingová komunikace a komunikační kampaň 

6.     Vztahy s veřejností

7.     Komunikace školy s veřejností na internetu

8.     Sociální sítě školy

9.     Marketingový výzkum a škola 

10.   Etika ve škole

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (28.06.2023)

Zápočet

·    Písemný test

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html