SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Androdidactis - OKNU1U122B
Title: Andragogická didaktika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (27)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Incompatibility : OKNU1U125B, OKNU1U126B, OKNU1U127B, OKNU1U128B
Is incompatible with: OKNU1U125B, OKNU1U128B, OKNU1U127B, OKNU1U126B
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Androdidactics (Andragogical Didactics) examines the theory and practice of teaching / teaching / adult education and seniors. It focuses on the specifics of the didactic process of adult education, ie (socio-cultural) educational effect of the educator (andragog, tutor, lecturer) on the adult education participant. Androdidactics can be understood as a basic discipline of andragogy. In the context of this conception, andragogical didactics is conceived as a science examining these two processes, the synergistic effect of their action and at the same time other external influences that determine the didactic process, especially the environment, logistics, organization and management. Androdidactics focuses on getting to know the basic components of the didactic process, which represent the aim, content, forms, methods, teaching technologies and teaching logistics.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem předmětu je získat znalosti metod a forem vzdělávání dospělých, umět identifikovat a charakterizovat specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, analyzovaz vzdělávací potřeby dospělých.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

BONTOVÁ, A. Androdidaktika. Banská Bystrica: Belianum, 2017. 153 s. ISBN 978-80-557-1264-2.

MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

Doporučená literatura:

BUCKLEY, R. a J. CAPLE. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004. 288 s. ISBN 80-251-0358-7.

ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 604 s. 
ISBN 978-80-247-3450-7.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

KAZÍK, P. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2017. 143 s. ISBN 978-80-271-0287-7.

KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. 
ISBN 978-0-7506-7837-7.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3.

MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

TOMCZYK, L. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 s. ISBN 978-80-904531-9-7.

TURECKIOVÁ, M. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. 132 s. ISBN 978-80-87306-00-0.

VANĚČEK, D. a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. 978-80-01-05991-3.

VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4.

VETEŠKA, J. a M. KURSCH. (eds.) Vzdělávání dospělých 2020 – reflexe, realita a potenciál virtuálního světa = Adult Education 2020 – Reflection, Reality and Potential of the Virtual World : proceedings of the 10th International Adult Education Conference : 16 December 2020, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 334 s. ISBN 978-80-907809-7-2. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X.

VODÁK, J., a A. KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. 205 s. ISBN 978-80-247-1904-7.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.      Teoretické vymezení předmětu andragogické didaktiky – vývoj, osobnosti, základní terminologie (učení, vyučování, výuka, vzdělávání, metody a formy) a současné postavení a perspektivy rozvoje

2.      Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých)

3.      Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých)

4.      Androdidaktické zásady; analýza jednotlivých principů: zpětné vazby, přirozenosti, aktivity, vědeckosti, soustavnosti a postupnosti, názornosti, trvalosti přístupnosti vyučování individuálního přístupu

5.      Androdidaktické pomůcky a technika a jejich využití u dospělých a seniorů (gerontodidaktika)

6.      Formy a metody vzdělávání a rozvoje pracovníků – didaktické třídění a klasifikace metod (poznávací/empirické, teoretické, zaměřené na změny a poznání reality, kombinace metod); organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení se dospělých

7.      Distanční vzdělávání, e-learning a sebevzdělávání

8.      Přednáška, seminář, workshop, hraní rolí – možnosti využití, výhody a nevýhody

9.      Koučink, mentoring, teambuilding, zážitkové učení a outdoor training

10.    Trendy ve vzdělávání dospělých – online semináře (webináře, videosemináře, mobilní semináře), online konference (videokonference, webkonference, mobilní konference), sociální sítě, online kooperace (chat, sdílení projektů, okamžité připomínkování) a mobilní učení (mobile learning)

11.    Projektování vzdělávacího projektu (akreditace, certifikace, organizačně-technické aspekty tvorby
a realizace vzdělávání, zajištění kvality, evaluace)

12.    Lektor dalšího vzdělávání dospělých (role vzdělavatele dospělých: andragog, tutor, trenér, instruktor, školitel, metodik) – nároky na lektora, kvalifikace a profesní kompetence, prezentační dovednosti, sebevzdělávání

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (05.02.2024)

Zkouška (písemná)

Seminární práce (distanční aktivity)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html