SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Economy in Education - OKNU1U104A
Title: Ekonomika ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (51)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Interchangeability : OPNU1U104A
Annotation -
The subject looks at education from the perspective of economics. It is not only about getting students acquainted with financial flows, with the model of education financing, but first of all with the view of education and its value, an investment that is related to the prosperity of an individual or company.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Course completion requirements - Czech
ústní zkouška vedená prezenčně.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

LIŠKA, R. Ekonomika ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019. 

STIGLITZ, J. E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-716-9454-1.

ZEMAN, P. Ekonomika, financování a účetnictví škol. Studijní texty. Praha: CŠM, 2017.

Doporučená literatura:

FILIPOVÁ, L. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008. Studie (Národohospodářský ústav Josefa Hlávky). ISBN 80-867-2938-9.

PICHANIČOVÁ, Ludmila. Ekonomika vzdělávání [online]. Praha: VŠCHT, 2015, 42 s. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z:

https://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Kone%C4%8Dn%C3%A1%20verze%20textu%20Ekonomika%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20-%20final.pdf?redirected.

STUTELY, R. Průvodce ekonomickými ukazateli: jak porozumět ekonomii. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-718-3278-2.

URBÁNEK, V., MARŠÍKOVÁ, K., HLÍNOVÁ, M. Lidský kapitál a očekávaná návratnost investice do vysokoškolského vzdělání v České republice a v zemích Evropské unie. Závěrečná zpráva z výzkumu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 210 s. ISBN 80-7372-024-8.

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1. Legislativa a nástroje finančního řízení 2. Manažerské informace3. Základy financí 4. Náklady a finanční rozhodovávání 5. Vzdělávání jako veřejný statek 6. Zdroje a možnosti vzdělávání 7. Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost 8. Makroekonomické vztahy 9. Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou 10. Vzdělávání a ekonomický růst 11. Investice do vzdělání a jejich návratnost 12. Ekonomika vzdělávacího procesu 13. Kompetence zřizovatelů při financování škol 14. Rozpočet škol a jeho součásti 15. Odměňování ve školství 16. Finanční kontrola ve školství 17. Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání

 

Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Legislativa a nástroje finančního řízení

    • Analyzovat různé zákonné normy týkající se finančního řízení v organizacích.
    • Aplikovat legislativní požadavky v reálných finančních rozhodnutích.
    • Vyhodnocovat účinnost různých finančních nástrojů v souladu s platnou legislativou.
  • Manažerské informace

    • Interpretovat manažerské informace pro strategická rozhodnutí.
    • Formulovat doporučení na základě analýzy manažerských informací.
    • Kriticky zhodnotit význam různých typů informací pro řízení organizace.
  • Základy financí

    • Definovat klíčové pojmy z oblasti financí.
    • Aplikovat základní finanční teorie na praktické situace.
    • Syntetizovat finanční koncepty při tvorbě jednoduchého finančního plánu.
  • Náklady a finanční rozhodování

    • Identifikovat různé druhy nákladů ve finančním rozhodování.
    • Aplikovat metody nákladové analýzy při rozhodování o investicích.
    • Vyhodnocovat dopad nákladů na finanční zdraví organizace.
  • Vzdělávání jako veřejný statek

    • Vysvětlit roli vzdělávání jako veřejného statku v ekonomice.
    • Analyzovat socioekonomické důsledky nedostatečného financování vzdělávání.
    • Kriticky posoudit efektivnost veřejného financování v oblasti vzdělávání.
  • Zdroje a možnosti vzdělávání

    • Klasifikovat různé typy zdrojů využívané pro vzdělávání.
    • Analyzovat různé možnosti financování vzdělávání z veřejných i soukromých zdrojů.
    • Navrhnout alternativní zdroje financování pro konkrétní vzdělávací programy.
  • Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost

    • Vysvětlit vztah mezi vzděláváním a růstem lidského kapitálu.
    • Analyzovat dopad kvality lidského kapitálu na konkurenceschopnost ekonomik.
    • Navrhnout strategie pro zlepšení konkurenceschopnosti prostřednictvím investic do vzdělávání.
  • Makroekonomické vztahy

    • Identifikovat klíčové makroekonomické ukazatele ovlivňující vzdělávání.
  • Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou

    • Vysvětlit teoretické koncepty propojující vzdělávání a ekonomiku.
    • Analyzovat empirické důkazy o vztahu mezi vzdělávací úrovní a ekonomickým růstem.
    • Kriticky zhodnotit různé modely financování vzdělávání v kontextu ekonomických teorií.
  • Vzdělávání a ekonomický růst

    • Diskutovat přínosy vzdělávání pro ekonomický růst.
    • Analyzovat statistické údaje o vlivu vzdělávání na ekonomické ukazatele.
    • Navrhnout opatření pro posílení role vzdělávání jako faktoru ekonomického růstu.
  • Investice do vzdělání a jejich návratnost

    • Porovnat výnosy z různých typů vzdělávacích investic.
    • Vyhodnotit efektivitu různých strategií investování do vzdělávání na základě dlouhodobých výnosů.
  • Ekonomika vzdělávacího procesu

    • Analyzovat náklady spojené s provozem vzdělávacích institucí.
    • Aplikovat principy efektivního řízení vzdělávacích procesů z ekonomického hlediska.
    • Navrhnout opatření pro zvýšení ekonomické efektivity ve vzdělávání.
  • Kompetence zřizovatelů při financování škol

    • Diskutovat roli zřizovatelů při financování vzdělávacích institucí.
    • Analyzovat právní rámec kompetencí zřizovatelů v oblasti financování.
    • Navrhnout způsoby, jak efektivně využít pravomoci zřizovatelů k optimalizaci financí škol.
  • Rozpočet škol a jeho součásti

    • Identifikovat klíčové položky rozpočtu škol.
    • Navrhnout efektivní alokaci finančních prostředků v rámci školního rozpočtu.
    • Vyhodnotit finanční zdraví školy na základě jejího rozpočtu.
  • Odměňování ve školství

    • Porovnat různé modely odměňování pedagogických pracovníků.
    • Analyzovat dopad odměňování na kvalitu vzdělávacího procesu.
    • Navrhnout strategie pro zlepšení motivace a odměňování ve školství.
  • Kontrola efektivního vynakládání finančních prostředků ve školství

    • Vysvětlit metody kontroly efektivnosti vynakládání finančních prostředků ve školství.
    • Aplikovat kontrolní mechanismy při monitorování finančních toků ve vzdělávacích institucích.
    • Vyhodnotit účinnost kontrolních opatření na základě finančních auditů.
  • Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání

    • Analyzovat současné ekonomické výzvy ve vzdělávacím sektoru.
    • Diskutovat politické a ekonomické reformy ovlivňující vzdělávání.
    • Navrhnout strategie pro překonání aktuálních problémů v oblasti financování vzdělávání.
  • Mzdové systémy pro pedagogické pracovníky v různých typech škol

    • Porovnat mzdové systémy v různých typech škol a jejich dopady na učitele.
    • Analyzovat rozdíly ve financování pedagogů podle typu škol a jejich důsledky.
    • Navrhnout úpravy mzdových systémů ke zvýšení motivace a efektivity pedagogických pracovníků.
Last update: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html