SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Problems of education specific minorities persons - ethnic minorities - OKNSP18251
Title: Problematika edukace osob specifických minorit - etnických minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN01S158B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Incompatibility : OKNSP18252, OKNSP18253
Pre-requisite : OKNSP18126, OKNSP18901, OKNSP18911
Is incompatible with: OKNSP18253, OKNSP18252
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The subject acquaints students with multiculturalism in contemporary society and with intercultural education in school environment.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je připravit posluchače pro jejich budoucí pedagogické působení v multikuturním prostředí a vybavit posluchače strategiemi pro rozvoj interkulturního vzdělávání.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Course completion requirements -

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literature -

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech

1. vývoj  a současný stav populace v ČR z hlediska multikulturalismu a multilingvismu ,

2. etnické menšiny-charakteristiky,výchova, kultura, jazyk, etnická identita,  základy etnické antropologie,

3. jazyková odlišnost a multilingvní vývoj,

4. mravní výchova , interkulturní výchova, programy zaměřené na sociální a edukační podporu  osob jiného etnika v ČR,

5. práva menšin, národnostní konflikty, romská problematika, společenský vývoj k multikulturní Evropě, výzkumy na dané téma u nás a v zahraničí,

6. organizace na podporu výchovy k toleranci a proti rasismu.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html