SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Dodactics of inclusive pedagogy - OKNS4S022A
Title: Didaktika inkluzivní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS4S012A
Is pre-requisite for: OKNS4S032A, OKNS4S033A, OKNS4S033B, OKNS4S031B, OKNS4S032B, OKNS4S031A
Annotation -
The aim of the course is to introduce students to the perspectives of inclusive multidimensional didactics in dimensions: classroom relationships, flexible student groups and teams, inclusive values ​​in class and school rules, preparation of supportive learning environment and educational material, individualization and differentiation in the classroom, universal class design and architecture and schools, supervision and (auto) evaluation of inclusive practices. Content: 1. multidimensional didactics - definition, dimensions 2. relationships and flexible teams / student groups in the inclusive class 3. profile Teacher Education for Inclusion 4. work with rules in the context of developing an inclusive school culture 5. identification of individual needs of students and their support 6. inclusive (universal) design of schools and school classrooms 7. learning methods and learning strategies of the pupil in education (learning spirals, etc.) 8. setting up a continuous evaluation system, peer feedback of teachers
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Zpracování seminární práce - možnost 2 oprav. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
Literature - Czech
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN  978-80-271-0789-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.
TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016.  ISBN 978-80-7552-008-1.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
Syllabus - Czech

Přehled témat:

1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze

2. vztahy a flexibilní týmy/ žákovské skupiny v inkluzivní třídě

3. profil Teacher Education for Inclusion

4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy

5. identifikace individuálních potřeb žáků a jejich podpora

6. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd

7. metody učení a učební strategie žáka v edukaci (učební spirály atd.)

8. nastavení průběžného hodnotícího systému, kolegiální feedback učitelů

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html