Dodactics of inclusive pedagogy - OKNS4S022A
|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the perspectives of inclusive multidimensional didactics in dimensions: classroom relationships, flexible student groups and teams, inclusive values in class and school rules, preparation of supportive learning environment and educational material, individualization and differentiation in the classroom, universal class design and architecture and schools, supervision and (auto) evaluation of inclusive practices. Content: 1. multidimensional didactics - definition, dimensions 2. relationships and flexible teams / student groups in the inclusive class 3. profile Teacher Education for Inclusion 4. work with rules in the context of developing an inclusive school culture 5. identification of individual needs of students and their support 6. inclusive (universal) design of schools and school classrooms 7. learning methods and learning strategies of the pupil in education (learning spirals, etc.) 8. setting up a continuous evaluation system, peer feedback of teachers
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
|
|
||
Zpracování seminární práce - možnost 2 oprav. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4. TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1. Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
|
|
||
Přehled témat: 1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze 2. vztahy a flexibilní týmy/ žákovské skupiny v inkluzivní třídě 3. profil Teacher Education for Inclusion 4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy 5. identifikace individuálních potřeb žáků a jejich podpora 6. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd 7. metody učení a učební strategie žáka v edukaci (učební spirály atd.) 8. nastavení průběžného hodnotícího systému, kolegiální feedback učitelů Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
|