|
|
|
||
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii reflexe vztahu většinové společnosti k lidem se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na problematiku výskytu, přežití a podpor lidí s handicapem. Jeho cílem je seznámit studenty s historicko-filozofickými souvislostmi se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami v průběhu věků. Představeny budou nejvýznamnější české i světové osobnosti v kontextu hledání výchovně vzdělávacích metod lidí s postižením. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Studující charakterizuje vztah většinové společnosti k lidem se znevýhodněním v různých etapách dějinného vývoje. Studující prokáží schopnost porozumnění lidem s postižením s ohledem na jejich speciální potřeby. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Písemný test, seminární práce, aktivita v hodinách Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7. TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5. MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720 Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk. 2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice. 3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče. 4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech. 5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces. 6. Lidská práva osob se zdravotním postižením 7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením. 9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením 10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Studující popíše konkrétní změny přístupu k lidem s postižením po roce 1989. Charakterizuje přínos jednotlivých významných osobností speciální pedagogiky. Zdůvodní potřebu podpory lidkoprávních dokumentů ve prospěch lidí se zdravotním postižením. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|