SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Research Methodology in Special Education - OKNS2S110B
Title: Metodologie výzkumu ve speciální pedagogice
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNS3S123A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Co-requisite : OKNS2S101A, OKNS2S102A
Interchangeability : OPNS2S110B
Annotation -
The course prepares students for the independent performance of qualitative and quantitative research in pedagogy, in connection with the solution of the diploma task. It develops students' ability to formulate the problem, set the goals of the research investigation, choose adequate procedures and methods of processing consider the nature of outputs, benefits and eventually possibilities of using the results. Principles of qualitative and quantitative research, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive procedures and ethical aspects of research are presented. Qualitative and quantitative approaches to solving research problems in special education are compared.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je, aby studující vhodně použili základní pojmy a metodické postupy v pedagogickém výzkumu, včetně kvantitativních a kvalitativních metod, k popisu a analýze výukových situací. Studující vysvětlí způsoby a podmínky realizace výzkumných strategií a metod, které zvolí pro svou závěrečnou práci, a porozumí rozdílům mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. Dále uvedou odborné důvody pro výběr konkrétních metodických postupů, včetně jejich přínosu a možností využití výsledků výzkumu v pedagogické praxi. Předmět připraví studenty na samostatné provádění výzkumu, rozvinou jejich schopnosti formulovat výzkumný problém, stanovit cíle, zvolit adekvátní metodické přístupy a zvážit přínos a využití výzkumných výsledků.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Pro on-line výuku bude nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod zde:
https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.

FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178 820-1.

HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce.Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3.

CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Universita Palackého, 2003, ISBN 80-244-0765-5.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3.

ŠVAŘÍCEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0

Doporučená literatura:

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat.Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9

ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha :PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0.

WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsah:

1.    Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.

2.    Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.

3.    Téma-problém-výzkumná otázka.

4.    Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.

5.    Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.

6.    Etické aspekty výzkumu.

7.    Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, validita, reliabilita.

8.    Výběr tématu diplomové práce a jeho reflexe.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující objasní principy pedagogického výzkumu a vysvětlí silné a slabé stránky různých výzkumných metod, včetně kvantitativních a kvalitativních přístupů. Uvedou, jak volba výzkumné metody ovlivňuje strukturu a průběh výzkumného šetření, včetně časového rozložení a zaměření jednotlivých kroků. Rozliší a porovnají základní metodické přístupy a jejich přínosy, přičemž poskytnou konkrétní příklady vhodných metod pro různé výzkumné cíle. Charakterizují zásady formulace výzkumného problému, stanovení cílů a výběru metod, které aplikují na konkrétní příklady ze své práce. Uvedou příklady efektivní komunikace a dokumentace výsledků výzkumu, vysvětlí důležitost objektivního hodnocení a uvedou příklady vhodného zpracování a prezentace dat. Formulují odborné důvody pro volbu specifických výzkumných metod a technik a objasní jejich přínos pro úspěšné provedení výzkumu. Navrhnou efektivní způsoby, jak zvýšit relevanci a aplikovatelnost výzkumných výsledků, a uvedou příklady metakognitivních strategií pro zlepšení procesu výzkumu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html