SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education at adulat age and seniors - methodology and didactics - OKNS1S141B
Title: Edukační specifika dospělého věku a seniorů
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Co-requisite : OKNS1S109A, OKNS1S140B
Pre-requisite : OKNS1S134B
Interchangeability : OPNS1S141B
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)
The subject is a follow-up to the subject Special pedagogy of adult age and seniors. Topics: Adulthood, self-advocacy - mission and typology of employment groups with people with MP, active employment policy and its tools. CRPD articles related to adulthood - a report on the analysis of the current situation. Acquired neurological disorders in adult age, dysarthria, dysphasia. Symptoms and possibilities of speech therapy in acquired neurological disorders. Approaches to prostitution in Europe. Penology changes in the Czech Republic. Homelessness - causes and their solution in the Czech Republic. Interpreting, education, compensatory aids for HD.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)

Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce the wide range of possibilities of special education teachers in working with adults and seniors with disabilities.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)

BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, J.Sociální práce na ulici – Street work. Brno: Doplněk. 2000. ISBN 80-7239-048-1.

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-316-1.

ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených .Praha:Státní pedagogické nakladatelství, 1991, b.ISBN

ČERVINKOVÁ-HOUŠKOVÁ, K. Specifika tlumočení pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-58-1.

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

GREGORY, S. a kol. Problémy vzdělávání sluchově postižených, Praha: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, 2001.

HÁDKOVÁ, K. Studium sluchově postižených studentů na vysoké škole. In: Speciální pedagogika. 2006, ročník 16, č. 1. S. 29-35. ISSN 1211-2720.

HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. In: KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6.

HÁJKOVÁ, V. Potřeby studentů s tělesným postižením na vysoké škole a formy jejich podpory. In: KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007 . ISBN 978-80-7315-141-6

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HAMADOVÁ, P , KVĚTOŇOVÁ, L, NOVÁKOVÁ Z. Oftalmopedie Texty k distančnímu vzdělávání, Paido, Brno, 2007, ISBN 978-80-7315-159-1.

HORÁKOVÁ, M. Současné podoby bezdomovství v České republice. Pilotní sonda. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. 1996

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.

CHMELÍK, J. A KOL. Mravnost, pornografie, mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. 80-7178-739-6

MACUROVÁ, A. Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících, In Speciální pedagogika, 2001, roč. 11. ISSN 1211-2720.

MPSV ČR: Standardy kvality sociálních služeb, výkladový sborník pro poskytovatele. 2008

KAČINETZOVÁ, A a kol. Rehabilitace:sborník příspěvků. Praha: TRITON 2001. ISBN 978-80-7387-299-1

KALINA, K. Základy klinické adiktologie. Praha:Grada 2008. ISBN 978-80-247-1411-0

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina – kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-20-8.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených, Praha: Karolinum Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-246-0329-2.

KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha, Portál 2008. ISBN 978-80-7367-383-3

KREJČÍŘOVÁ, O. Tranzitní program. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 978-80-244-2399-9

KULIŠŤÁK, P. a kol.: Afázie. Praha:Triton 1997. ISBN 80-85875-38-1.

KVĚTOŇOVÁ, L. (ed.) Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. S. 34-58. ISBN 978-80-7315-141-6.

LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál 2003. ISBN 80- 7178-801-5.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178- 961-5.

MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005. ISBN 80-7367-002-X.

MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton. 2004. ISBN 80-7254- 476-4 NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

MATIAŠKO, M. Lidé s mentálním a duševním postižením a problém jejich právního postavení v České republice. Český helsinský výbor, 2010. Dostupné z: http://www.helcom.cz/download/zpravy/Lide_s_MDP.pdf MPSV ČR Standardy kvality sociálních služeb, výkladový sborník pro poskytovatele. 2008 Průvodce základní tlumočnickou terminologií. Dostupné z: http://www.cktzj.com/terminologie

REDLICH, K. Slyšící děti neslyšících rodičů, Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.

ROTH J., SEKYROVÁ M., RŮŽIČKA E. a kol. Parkinsonova nemoc. Maxdorf 2005. ISBN 80-7345-044-5.

ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89. SOBEK A KOL. Práce s rizikem v sociálních službách. Portus Praha, o. s.

STRNADOVÁ, V. Neverbální projevy neslyšících lidí. In: Čeština doma a ve světě, č. 1, 1999. Dostupné z: http://ucjtk.ff.cuni.cz

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, Praha Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4

ŠIŠKA, J. Reflexe deinstitucionalizace – hodnoty, náklady, doporučení. Sociální práce. V tisku.

ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Potál 2003. ISBN 978-80-7178- 546-0.

ŠVESTKOVÁ, O , PFEIFFER, J Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví : MKF . Praha: Grada, 2008. 978-80-247-1587-2.

Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, OSN 2006.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál: Praha 2004. ISBN 978- 80-7367-414-4.

VAGNEROVÁ, M., CSÉNY, J., MAREK, J. Bezdomovctví jako alternativa existence mladých lidí: Praha: Karolinum, 2013.

VANÍČKOVÁ, E. Dětská prostituce. Praha:Grada Publishing 2007. 978-80-247-2218-4.

Aktuální studie a legislativa

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)

Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce the wide range of possibilities of special education teachers in working with adults and seniors with disabilities.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html