|
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými potřebami žáků z etnických menšin ve vzdělávání a s mechanismy podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a guide not only for secondary school teachers: the Variants project.] [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz. Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6. GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2. Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood or How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3. Pekárková, Simona et al. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace: analýza inteligenčního testu SON-R. [Powerless Disease: Mild Mental Retardation: SON-R Intelligence Test Analysis.]Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-05-7. Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Tematické vymezení předmětu: 1. Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin. 2. Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy. Metodika zapojení žáků z etnických menšin do vzdělávání. 3. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb a poradenské služby u žáků z etnických menšin. 4. Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech. 5. Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi. 6. Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work. |