|
|
|
||
The current status and importance of the Romistic studies. Basic historical context. Romistic language and communication. European Charter for Regional or Minority Languages. Roma's educaition in the Czech Republic. Bacis causes of school failure, its solution in current conditions, approaches focused on integration and inclusion of Romas. Approaches to education in selected European countries. The most important Roma organizations and their historical contribution.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
|
|
||
Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams, event. v kombinaci s asynchronní výukou. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Účast na přednáškách, nastudovaná literatura, zápočtový test. Test je možné opakovat 1 x. Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
Cina, S., Cinová, E. Využitie rómského jazyka na 1. stupni ZŠ. (online). 2010 (cit. 2013-01-15). Dostupné z: http://www.mpc-edu.sk/library/files/romsky_jazyk.pdf. Horňak, L. Rómsky žiak v škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8068-356-5. Liégeois, J. P. Rómovia, Cigáni, Kočovníci. Bratislava: Informačné a dokumentačné stredisko o Rade Európy, 1995, s. 253. ISBN 80-967380-4-6. Nečas, C. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Masarykova univerzita, Brno, 1994. ISBN: 8021009454. Nečas, C. Romové v ČR včera a dnes. Olomouc 1994. ISBN: 978-80-244-0497-4. Šebková, H. Bilingvismus Romů v České republice. In Balvín, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí n. Labem: Hnutí R, 2000, s. 94. ISBN 80-902461-3-3. Školský zákon (online).Bratislava: minedu, 2008. Dostupné na: Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5. Štátny vzdelavaci program Rómsky jazyk a literatúra: príloha ISCED I. (online). Bratislava: minedu, 2011. Dostupné z: www.statpedu.sk/files/documents/svp/1stzs/isced1/vzdelavacie_oblasti/romsky_jazyk_isced1 Výchova a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. (online). 2008. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/Statny-vzdelavaci-program-pre1-stupen-zakladnych-skol-ISCED-1/Vychova-a-vzdelavanie-ziakov-so-SVVP/Vzdelavanie-ziakov-zo-socialne-znevyhodneneho-prostredia.alej.
Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
Nejvýznamnější historické souvislosti důležité pro pochopení Romů v současnosti: - Romové na území Indie - nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území - pronásledování Romů v 15., 16., 17. a v první pol. 18. století - asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II. - Romové v Českých zemích a na Slovensku do r. 1918 - pronásledování Romů v období II. sv. války - poválečný vývoj do r. 1989. Romský jazyk a komunikace: - jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků - konference a dokument vztahující se k neteritoriálním jazykům - základní charakteristika romského jazyka. Výchova a vzdělávání romských žáků: - některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti - přípravné třídy - asistenti pedagoga - celodenní výchovný systém a další. Současné publikace, časopisy, noviny, organizace (International Romani Union) a další. Nejvýznamnější historické souvislosti důležité pro pochopení Romů v současnosti: - Romové na území Indie - nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území - pronásledování Romů v 15., 16., 17. a v první pol. 18. století - asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II. - Romové v Českých zemích a na Slovensku do r. 1918 - pronásledování Romů v období II. sv. války - poválečný vývoj do r. 1989. Romský jazyk a komunikace: - jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků - konference a dokument vztahující se k neteritoriálním jazykům - základní charakteristika romského jazyka. Výchova a vzdělávání romských žáků: - některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti - přípravné třídy - asistenti pedagoga - celodenní výchovný systém a další. Současné publikace, časopisy, noviny, organizace (International Romani Union) a další. Last update: Šotolová Eva, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2018)
|