|
|
|
||
Based on selected knowledge from paediatrics and systematic interpretation of the basics of social paediatrics, the course introduces students to the principles of modern care with special attention to the period of childhood. And adolescence. It enables the application of knowledge from the field of health science in new contexts. It is based on the systemic concept of the family. It presents the definition of marriage and family, the issue of the influence of the orientation and procreational family, the basic typology of instrumental components of partner/family coexistence.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.06.2022)
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the principles of modern care for children and adolescents on the basis of selected knowledge from paediatrics and systematic interpretation of the basics of social paediatrics. It also introduces the basic problems of the current family and family coexistence in a systemic approach.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.06.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 15 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.06.2022)
|
|
||
BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 152s. ISBN 978-80-7367-392-5. Dunovský, J. (ed.). Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9. HANUŠOVÁ, J. Úmluva o právech dítěte - její význam, základní principy, problematické otázky, In: Rukověť po poskytovatele a zadavatele sociálních služeb v oblasti problematiky dětí mládeže. 1. vyd. České Budějovice: JU ZSF, 2008. s. 28-38. ISBN 978-7394-064-5. Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9. Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2. upr. vyd. Praha: SLON, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8. Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, ve znění pozdějších předpisů. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.06.2022)
|
|
||
Student/studentka bude připuštěn/a ke zkoušce pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. Zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky. - ústní rozprava k testu. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1. Organization of preventive and curative care for children and adolescents. 2. Social pediatrics as a field of science - history, stages of knowledge of the child and childhood. 3. Demographic data and demographic trends in connection with social pediatrics. 4. The importance of the family for the child, the needs and rights of the child. 5. Possibilities of family coexistence. Law and family coexistence. 6. Problems of reconciling work and family life. 7. Disorders of family function and parenting. Substitute family care. 8. Violence in the family. Types, forms and signs of violence in the family. Etiopathogenesis of violence in the family. Risk factors. Legal consequences. 9. Convention on the Rights of the Child. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Studující: - vysvětlí význam a vzájemné propojení sociální pedagogiky, sociální práce a sociální pediatrie, - popíše organizaci a části pediatrická péče, - vysvětlí pojem, obsah a okruhy sociální pediatrie, - rozliší etapy vývoje poznání dítěte a dětství, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sociální pediatrií, - vyjmenuje a popíše vybrané demografické ukazatele, které souvisejíc se sociální pediatrií, - uvede na příkladech vybrané varianty alternativních rodin, forem soužití, - popíše význam a pojetí rodiny, - vyjmenuje typologie rodin, rodinných systémů, - vysvětlí attachment, typologii forem připoutání, včetně problémů s připoutáním, - uvede možnosti sladění rodinného a pracovního života včetně vysvětlení nástrojů realizace, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s rodinným právem, - popíše základní principy rodinného práva, - vysvětlí vznik a zánik manželství, práva a povinnosti manželů, - popíše vznik mateřství a otcovství, - vyjmenuje a popíše povinnosti dětí a rodičů, - diskutuje o náhradním výživné, - vysvětlí na příkladech syndrom zavrženého rodiče, - diskutuje o homoparentalitě, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s náhradní (rodinou) péčí, - vysvětlí klíčové pojmy spojené s náhradní (rodinnou) péčí, - popíše jednotlivé formy náhradní (rodinné) péče včetně jejich specifikace, - vysvětlí pojem právně volné dítě, - popíše etapy osvojení a mezinárodní spolupráci, - uvede příklady právních následků u jednotlivých forem náhradní (rodinné) péče, - interpretuje rozdíl mezi osvojením a pěstounskou péčí, - vysvětlí rozdíl mezi dlouhodobou pěstounskou péčí a pěstounskou péčí na přechodnou dobu, - diskutuje o zapojení baby boxů a utajených porodů v oblasti sociální pediatrie, - zváží klady a zápory náhradní rodinné péče a náhradní péče, - vyjmenujte poruchy rodiny, - definuje násilí v rodině, - popíše formy a druhy násilí v rodině včetně příkladů, - uvede na příkladech etiopatogenezi násilí v rodině, - vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, EAN, - diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA, - určí a vysvětlí jednotlivé formy syndromu CAN včetně konkrétních příkladů, - určí nejčastější znaky, které mohu svědčit o výskytu jednotlivých forem týrání, zneužívání či zanedbávání dětí, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s dítětem ohroženým syndromem CAN či CSA, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky v rámci prevence syndromu CAN a CSA u dětí, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s násilím v rodině, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA, - vyjmenuje a popíše základní pojmy související s Úmluvou o právech dítěte, - aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte, - vyjmenuje opční protokoly k Úmluvě o právech dítěte. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|