|
|
|
||
The course deals with basic past and present concepts of social work. It focuses on methods and techniques of social work (prevention of social failure, counseling, street work, crisis intervention, work with family, community work, volunteer work, supervision in social work).
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
The course deals with basic past and present concepts of social work. It focuses on methods and techniques of social work. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 35 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (22.02.2022)
|
|
||
Hawkins, P.; Shohet, R.(2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. Kappl, M. (2004). Metody sociální práce s jednotlivcem. Hradec Králové: Gaudeamus. Kopřiva, K. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. Matoušek, O.; Kodymová, P., Koláčková, J. (2005). Sociální práce v praxi. Praha: Portál. Matoušek, O. (2001). Základy sociální práce. Praha: Portál. Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing. Vrtišková, M. (2009). Teorie a metody sociální práce. Brno: Tribun EU. Vrtišková, M. (2011). Teorie a metody sociální práce II. Brno: Tribun EU. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
|
|
||
1. Social work and social pedagogy - development of the relationship of these disciplines, the role of social worker and social educator. 2. Client typology. Communication with the client, problems of resolution in case work. Strategy procedures 3. Counselling - social counselling, assistance and counselling, awareness-raising activities. 4. Volunteering. Humanitarian social work. Probation media service. Mediate. 5. Specificities of forensic social work and school social work. 6. Working with a group - group psychotherapy, self-help and support groups. 7. Working with children and family – family as a support institution, identification of family, types of families. 8. Crisis. 9. Field social work. Streetwork, Streetwork. Project. 10. Specificities of assistance, social work with selected target groups and working with them. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Studující - vysvětlí význam a vzájemné propojení sociální pedagogiky a sociální práce, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociální prací, - vyjmenuje pojetí a zaměření sociální práce, - definuje cíle sociální práce, - rozliší znaky a činnosti sociálního pracovníka, - popíše role a činnosti sociálního pracovníka, - interpretuje zásady etického kodexu sociálního pracovníka a sociálních služeb, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky proti syndromu vyhoření, - vysvětlí rozdíl mezi sociálním pracovníkem a sociálním kurátorem, - uvede předpoklady pro výkon povolání soc. pracovníka dle zákona o soc. službách, - popíše vlastními slovy klady a možné zápory případové práce, - uvede příklady dobrovolnické práce v sociální práci a dalších souvisejících oblastech ochrany dětí, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s klientem sociální práce, - rozliší a prakticky předvede typy nonverbální komunikace, - popíše a vysvětlí typologii klientů sociální práce - uvede příklady depistáže v sociální práci, včetně síťování v sociální práci, - vymezí koncept forenzní sociální práce a školské sociální práce, - uvede vztahy mezi základním a odborným sociálním poradenstvím, - identifikuje vhodné způsoby při práci s rodinou, - určí kroky pro identifikace ohroženého dítěte a rodiny, - popíše individuálního plánu ochrany dětí - uvede příklady rodin vhodných pro sanaci, - vymezí koncept mediace a uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato pomoc poskytována, - vysvětlí vzájemné propojení jednotlivých etap sociální práce, - předvede strategie a postupy při sociální intervenci, - vysvětlí rozdíl mezi terénní sociální práci a terénními sociálními službami, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociálně právní ochranou dětí, - vysvětlí vzájemné propojení sociálně-právní ochrany dětí s občanským, zdravotnickým a trestním právem. - popíše základní principy poskytování sociálně-právní ochrany dětí, - určí cílovou skupinu a poskytovatele sociálně-právní ochrany dětí, - vysvětlí pojem sociální šetření v rodině a předběžné opatření upravující poměry dítěte, uvede příklady, kdy se vykonává, - prokáže souvislost mezi sociálním šetřením v rodině a předběžné opatření upravující poměry dítěte, - vysvětlí, co znamená označení preventivní, výchovná a sankční opatření dle rodinného práva - uvede konkrétní příklady prevence ochrany dětí před rizikovým chováním, - uvede rozdíl mezi ústavní a ochrannou výchovou, - rozliší typy zařízení poskytující ústavní a ochrannou výchovu včetně jejich specifikace, - popíšete fungování zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc; - vyjádří vlastními slovy, jak funguje informační systém při propuštění dítěte z ÚV či OV, - vysvětlí klíčové pojmy spojené se zákonem o soudnictví ve věcech mládeže, - uvede na konkrétních příkladech druhy opatření dle zákona o soudnictví ve věcech mládeže, - vymezí koncept mediační a probační služby, uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato služba poskytována, - vysvětlí pojem penitanciální sociální práce, - vysvětlí klíčové pojmy související se zákonem o sociálních službách, včetně triády sociálních služeb, - popíše k čemu je určen příspěvek na péči a kdo ho pobírá, - uvede na konkrétní příkladech využití příspěvku na péči, - vysvětlí souvislost mezi osoba blízkou, asistentem sociální péče a registrovanou sociální službou, - rozliší jednotlivé druhy a formy sociálních služeb, - uvede konkrétní zástupce služeb sociální péče a prevence, včetně jejich bližší specifikace, - aplikuje standardy kvality sociálních služeb na konkrétních příkladech z praxe, - uvede příklady pracovníků v sociálních službách, - popíše možnosti použití restriktivních opatření při poskytování sociálních služeb, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může v současné době obracet dítě či dospělá osoba ohrožená sociálními problémy. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|